سابقه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی همبستگی سبکهای دلبستگی و هوش معنوی با رضایت زناشویی در معلمان زن متاهل در دبستانهای دولتی شهر خرم آباد انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان زن متاهل دبستانهای دولتی شهر خرمآباد در سال 1394 بود و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 260 نفر انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه دلبستگی بزرگسال، هوش معنوی کینگ و رضایت زناشویی اینریچ استفاده شد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: براساس یافتهها، بین هوش معنوی با رضایت زناشویی و از میان سبکهای دلبستگی بین دلبستگی ایمن با رضایت زناشویی همبستگی مثبت وجود دارد (001/0 p=). نتایج رگرسیون نیز نشان داد که سبکهای دلبستگی و هوش معنوی به ترتیب حدود 40 و 45 درصد واریانس مربوط به رضایت زناشویی را تبیین میکنند.
استنتاج: به نظر میرسد نتایج این پژوهش تلویحات مهمی در زمینه ارتقای رضایت زناشویی معلمان با در نظر گرفتن سبکهای دلبستگی و آموزش هوش معنوی به همراه دارد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |