سابقه و هدف: به منظور ارتقای کارایی، اثربخشی و افزایش کیفیت خدمات مراکز بهداشتی درمانی کشور لازم است به نحو موثری به کسب، مدیریت و بهرهوری از دانش و اطلاعات این سازمانها پرداخت. در این مقاله میزان آمادگی مراکز بهداشت کشور برای استقرار مدیریت دانش مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی با استفاده از پرسشنامه، شاخصهای رهبری، منابع انسانی، فن آوری، فرهنگ، ساختار و فرایندهای مراکز بهداشت کشور برای استقرار مدیریت دانش بررسی شدند. سئوالات پرسشنامه با استفاده از مقیاس لیکرت و از خیلی زیاد(5) تا خیلی کم(1) امتیازبندی گردیدند. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کارشناسان مسئول مراکز بهداشت کشور میباشد که از بین آن ها مراکز بهداشت واقع در 15 مرکز استان انتخاب گردیدند. داده ها با نرم افزار آماری SPSS. 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات با میانگین (06/1±24/3)، فرایندهای سازمانی با میانگین (04/1±21/3)، منابع انسانی با میانگین (93/0±21/3 )، ساختار سازمانی با میانگین (84/0±19/3) و رهبری سازمانی با میانگین (05/1±16/3) دارای وضعیت مناسب برای استقرار مدیریت دانش بودند و شاخص فرهنگ سازمانی با میانگین (99/0±91/2) از وضعیت مناسبی برخوردار نبود.
استنتاج: سیاستگذاران نظام سلامت لازم است نسبت به برنامهریزی در جهت ارتقای آمادگی مراکز بهداشت کشور برای استقرار مدیریت دانش اقدام کنند. باتوجه به اینکه شاخص فرهنگ بدترین وضعیت را در این خصوص دارد ترویج خلاقیت و تفکر انتقادی، همکاری کارکنان با تجربه و تازه وارد، نهادینه شدن فرهنگ دانش بین کارکنان، حمایت از نوآوری در دانش و شیوههای آموزشی و ارزشیابی و ارتقای افراد با توجه به میزان مشارکت آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |