سابقه و هدف: طبق گزارش WHO، تا 2030 بیش از 8 میلیون مرگ منتسب به سیگار رخ میدهد. پیامهای مصور روی پاکت سیگار بر حالت شناختی، عاطفی و نخستین قصد رفتار در ترک سیگار نقش مهمی دارند. هدف از مطالعه حاضر، بررسی نقش پیامهای مصور روی پاکتهای سیگار بر نگرش و رفتار افراد سیگاری بالای 15 سال شهر بابل بوده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی تحلیلی میباشد که بر روی 450 مرد سیگاری بالای 15 سال در شهر بابل انجام شده است. نمونهها با روش نمونهگیری تصادفی مبتنی بر هدف انتخاب شده و دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری و با آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون در 19 SPSS تحلیل گردید.
یافتهها: میانگین سنی افراد 7/14±5/42 سال بود. از دیدگاه افراد سیگاری، پیام های مصور در 3/11 درصد موارد موجب تغییر احساس نسبت به سیگار، 65/17 درصد موجب احساس خطر، 25/16 درصد باعث کاهش مصرف و در 15/11 درصد موجب فکر کردن درباره عدم مصرف سیگار شده است. بین نگرش و پیامهای مصور ارتباط آماری معنیداری مشاهده گردید(001/0< p).
استنتاج: با توجه به نقش پیام های مصور در تغییر نگرش و کاهش مصرف سیگار، پیشنهاد میگردد در مورد استفاده مناسب از پیام مصور جذاب و متنوع برنامه ریزی و نظارت صورت پذیرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |