دوره 21، شماره 86 - ( بهمن 1390 )                   جلد 21 شماره 86 صفحات 38-46 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fakhri M, Yaghoobian M, Mohseni Bandpei M A, Enayati A A, Ahmad Shirvani M, Tirgar Fakheri H. Reliability of the Teaching Evaluation Instrument of the Instructors Working . J Mazandaran Univ Med Sci. 2012; 21 (86) :38-46
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-1042-fa.html
فخری مولود، یعقوبیان محبوبه، محسنی بندپی محمد علی، عنایتی احمد علی، احمد شیروانی مرجان، تیرگر فاخری حافظ. بررسی پایایی ابزار ارزشیابی کیفیت آموزش استادان . مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1390; 21 (86) :38-46

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-1042-fa.html


چکیده:   (6376 مشاهده)
سابقه و هدف: ارزشیابی استادان یکی از ابزارهای مهم در فرایندهای آموزشی است که با استفاده از روش‌های مختلف از جمله نظرخواهی از دانشجویان انجام می‌گیرد. این امر در حال حاضر یکی از مسائل بحث برانگیز آموزشی است و موضع‌گیری‌های مختلفی در مورد آن وجود دارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی پایایی نظر دانشجویان در رشته‌ها یا ترم‌های مختلف در مورد استادانی که درس یکسانی را برای آن‌ها تدریس می‌کردند انجام گرفت. مواد و روش‌ها: در مطالعه مقطعی- تحلیلی حاضر، ارزشیابی 40 نفر از استادان که به صورت سرشماری انتخاب شده اند، توسط 89 گروه از دانشجویان انجام شد. هر یک از این استادان درس تئوری واحدی را به چند گروه تدریس می‌کردند. سؤالات در چهار حیطه دسته‌بندی شدند. نتایج کلی ارزشیابی هر استاد به‌صورت میانگین نمره کلی با استفاده از آمار توصیفی و آزمون همبستگی مورد بررسی قرار گرفتند. پایایی با ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. یافته‌ها: پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد. بیشترین پایایی مربوط به حیطه مهارت‌های تدریس (96/0 = α) و کمترین مربوط به حیطه رعایت نظم آموزشی (81/0= α) بود. رابطه معنی‌داری بین امتیاز گزینه‌های مربوط به یک استاد که توسط چند گروه داده شده بود وجود داشت. ارتباط بین میانگین کل و نمره کل نیز با 001/0 >p معنی‌دار بود. استنتاج: پرسنشامه ارزشیابی استادان دارای پایایی بالایی است. پایایی تمام حیطه‌های ارزشیابی بالاتر از حد مطلوب می‌باشد. بنابراین به نظر می‌رسد که نظرخواهی از دانشجویان در این زمینه با استفاده از پرسشنامه مناسب یکی از روش‌های مطلوب است.
متن کامل [PDF 290 kb]   (1640 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb