دوره 28، شماره 161 - ( خرداد 1397 )                   جلد 28 شماره 161 صفحات 166-184 | برگشت به فهرست نسخه ها

Meyfour A, Rezaei-Tavirani M. The Role of Omics in Clinical and Pharmaceutical Researches . J Mazandaran Univ Med Sci. 2018; 28 (161) :166-184
میفور آنا، رضایی طاویرانی مصطفی. نقش امیکس ها در تحقیقات بالینی- دارویی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1397; 28 (161) :166-184

با به پایان رسیدن پروژه ژنوم انسان مشخص شد که مکانیسم مولکولی رفتار سلولها در شرایط مختلف را نمی توان از روی توالی ژن های آن ها پیشگویی کرد. در نتیجه، تمرکز اکثر پژوهشهای زیستی فراتر از ژنوم رفته و بر روی موضوع بسیار چالش بر انگیز یعنی نقش محصولات ژن ها متمرکز شده است. امیکسها به جای تجزیه و تحلیل تک تک اجزای یک ارگانیسم از طریق روشهای معمول بیوشیمیایی، مانند عملکرد یک ژن، پروتئین و یا واکنش بیوشیمیایی آن به بررسی همه اجزا و اثرات متقابل آن ها روی یکدیگر در یک مکان می پردازند. در دو دهه گذشته، فن آوری های امیکس تقریباً در همه جنبههای تحقیقات بالینی و دارویی، از جمله کشف نشانگر زیستی، کشف هدف دارو، ارزیابی اثربخشی، ارزیابی ایمنی، مکانیسم عمل دارو و پزشکی شخصی به عنوان ابزارهای کارآمد و قدرتمند مورد استفاده قرار گرفتهاند. این مطالعه ابتدا به معرفی و پیشرفت های موجود در فن آوری های امیکس هم چون ژنومیکس، ترنسکریپتومیکس، پروتئومیکس و متابولومیکس می پردازد و سپس به کاربرد و چشم انداز پیش روی کاربردهای علوم امیکس در تحقیقات بالینی، دارویی، به ویژه در زمینه های کشف اهداف دارویی، نشانگرهای زیستی بیماری ها و پزشکی شخصی اشاره خواهد کرد.

نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: بيولوژي