دوره 28، شماره 168 - ( دی 1397 )                   جلد 28 شماره 168 صفحات 216-198 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Koohi F, Soori H. Helmet Use and Its Efficacy on Preventing Motorcycle Injuries: A Systematic Review and Meta-analysis. J Mazandaran Univ Med Sci 2019; 28 (168) :198-216
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-10856-fa.html
کوهی فاطمه، سوری حمید. میزان استفاده از کلاه ایمنی و اثربخشی آن در پیشگیری از مصدومیت در موتورسیکلت‌سواران: مرور سیستماتیک و متاآنالیز. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1397; 28 (168) :198-216

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-10856-fa.html


چکیده:   (4697 مشاهده)
سابقه و هدف: این بررسی شواهد موجود بر روی میزان استفاده از کلاه ایمنی و تأثیر آن بر مرگ‌ومیر و آسیب‌های سر، مغز، صورت و گردن متعاقب تصادفات موتورسیکلت در کشورهای مختلف را ارزیابی می‌کند.
مواد و روش ها: برای یافتن مطالعات مرتبط بانک‌های داده‌ای PubMed، Scopus، Web of Science، SinceDirect و Embase و سایت‌های مرتبط با موضوع جستجو شد. جستجوی مطالعات، ارزیابی کیفیت و استخراج داده ها توسط دو نویسنده بصورت مستقل انجام شد. داده‌ها با استفاده از مدل اثر تصادفی با نرم‌افزار Stata 14 تجزیه و تحلیل‌شده‌اند.
یافته ها: در مجموع 107 مطالعه با کیفیت متفاوت از سراسر جهان وارد مرور سیستماتیک و100 مطالعه وارد متاآنالیز شدند. میزان کلی استفاده از کلاه ایمنی در موتورسیکلت‌سواران 63 درصد (فاصله اطمینان 95 درصد، 69-56 درصد) و درسرنشینان 41 درصد (فاصله اطمینان 95 درصد، 48-33 درصد) برآورد شد. ترکیب نتایج مطالعاتی که اثربخشی استفاده از کلاه ایمنی بر کاهش مرگ و آسیب به سر، صورت و گردن را با کنترل مخدوش‌کننده‌ها بررسیکرده بودند نشان دادکه کلاه ایمنی خطر مرگ را 45 درصد (68/0-41/0,CI= 55/0OR=) و خطر آسیب به سر وصورت را 57 درصد(50/0-36/0 CI=، 43/0OR=) کاهش می‌دهد ولی خطر آسیب به گردن را به میزان قابل‌توجهی کاهش نمی‌دهد.
استنتاج: علیرغم اثربخشی استفاده از کلاه ایمنی در کاهش خطر مرگ و آسیب به سر در موتورسیکلت‌سواران در هنگام تصادف، میزان استفاده از کلاه ایمنی در میان موتورسیکلت‌سواران کشورهای مختلف متغیر و پایین است. با این حال، یافته‌ها نشان می‌دهند که افزایش میزان استفاده از کلاه ایمنی می‌تواند تلاش‌های جهانی برای کاهش آسیب‌های ناشی از سوانح ترافیکی را تسهیل کند.
 
متن کامل [PDF 410 kb]   (1501 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb