دوره 28، شماره 165 - ( مهر 1397 )                   جلد 28 شماره 165 صفحات 98-108 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kordi M, Bakhshi M, Masoudi S, Esmaily H. Effect of Prenatal Psychological Trainings on Satisfaction with Childbirth and Maternal Role Competence in Primiparous Women . J Mazandaran Univ Med Sci. 2018; 28 (165) :98-108
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-10865-fa.html
کردی معصومه، بخشی محدثه، مسعودی شاهد، اسماعیلی حبیب الله. تاثیر برنامه آموزش روانشناختی در دوران بارداری بر رضایتمندی از زایمان و شایستگی نقش مادری در زنان نخست زا. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1397; 28 (165) :98-108

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-10865-fa.html


چکیده:   (655 مشاهده)
سابقه و هدف: رضایت مادر از تجربه زایمان ممکن است انتقال به دوره مادر شدن را تحت تاثیر قرار دهد. مداخلات آموزشی طی بارداری ممکن است سبب بهبود توانایی مادر جهت مقابله با استرس و ارتقاء شایستگی نقش مادری و افزایش رضایتمندی مادر گردد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش روانشناختی در دوران بارداری بر رضایتمندی از زایمان و شایستگی نقش مادری در زنان نخست زا انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 122 زن نخست باردار با سن حاملگی 28-14 هفته مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد در سال 1395-1394 انجام شد. افراد به صورت تصادفی با استفاده از قرعه کشی به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. گروه مداخله، 3 جلسه برنامه آموزش روانشناختی را دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس رضایتمندی از زایمان مک کی، احساس والدین از شایستگی و افسردگی پس از زایمان ادینبورگ بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و تحلیلی صورت گرفت.
یافتهها: میزان رضایتمندی مادر از زایمان در گروه مداخله به طور معنی دار بیش تر از گروه کنترل بود (046/0=pبه طوری که میزان رضایتمندی کامل از زایمان در گروه مداخله 3/23 درصد و در گروه کنترل 9/12 درصد بود. میانه نمره شایستگی نقش مادری در گروه مداخله 61 (10) و گروه کنترل 5/54 (12) بود و بین دو گروه تفاوت آماری معنی دار وجود داشت (003/0= p).
استنتاج: براساس یافته های این پژوهش، برنامه آموزش روانشناختی در دوران بارداری، سبب افزایش رضایتمندی مادر از زایمان و ارتقاء شایستگی نقش مادری می گردد.
 
شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N2017071135008IRCT
 
متن کامل [PDF 908 kb]   (165 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb