Keshavarz Afshar H, Safarifard R, Hosseini M, Hodhodi Z. Association between Quality of Family Relationships and Social Anxiety (Investigating the Mediating Role of Family Cohesion). J Mazandaran Univ Med Sci 2018; 28 (166) :81-95
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-10900-fa.html
کشاورز افشار حسین، صفاری فرد راضیه، حسینی مهرسا، هدهدی زهرا. طراحی و آزمون مدل کیفیت روابط خانوادگی و اضطراب اجتماعی با نقش واسطهای انسجام خانواده. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1397; 28 (166) :81-95
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-10900-fa.html
چکیده: (4993 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت روابط خانوادگی در رفتار فرزندان، پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدل کیفیت روابط خانوادگی (تعارض والدین،روابط خواهر برادری و سبک های فرزندپروری) و اثر بخشی آن بر اضطراب اجتماعی با نقش واسطه ای انسجام خانواده انجام شد.
مواد و روشها: جامعه این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان دخترانه شهر کرج بود که از این بین تعداد250 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکتکنندگان مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانـان (SASA)،پرسشنامه انسجام خانواده (FCS)، مقیاس تاکتیکهای تعارض (CTS)، شاخص رابطه با برادر و رابطه با خواهر (IBR, ISR) و پرسشنامه شیوه فرزند پروری بامریند (BPSI) را تکمیل نمودند. برای تحلیل دادهها از شاخصها و روشهای آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و برای بررسی نقش واسطهای از تحلیل مسیر استفاده گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که از میان مؤلفههای کیفیت روابط خانوادگی، بین تعارض والدین و سبک فرزندپروری مستبد با اضطراب اجتماعی همبستگی مثبت معنادار (05/0> p). و بین کیفیت روابط خواهر و برادر با اضطراب اجتماعی همبستگی منفی معنادار وجود دارد (05/0> p). در این پژوهش، نقش واسطهای انسجام خانواده فقط در رابطه بین کیفیت روابط خواهر و برادر با اضطراب اجتماعی تأیید گردید. در مجموع، 60 درصد از واریانس اضطراب اجتماعی از طریق متغیرهای مدل پیشنهادی تبیین شد.
استنتاج: میتوان نتیجه گرفت که کیفیت روابط خانوادگی (تعارض والدین، کیفیت روابط خواهر و برادر و سبک فرزندپروری مستبد) و انسجام خانواده میتوانند در تبیین نظری و درمانهای روانشناختی برای افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی مورد توجه قرار گیرند.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روانشناسی