چکیده: (3811 مشاهده)
سابقه و هدف: کلید واژههایی که توسط نویسندگان مقالات علمی، در انتهای چکیده به مقاله تخصیص داده میشود، فشردهترین و مرتبطترین کلمات، با محتوای مقاله هستند. این واژهها منبع اصلی برای نمایهسازی و ذخیره مقاله در پایگاههای اطلاعاتی، و نیز کلید هایی هستند که به بازیابی مقالات مرتبط کمک میکنند. لذا هرگونه خطا، چالش و اغتشاش در کلیدواژهها، هر دو فرآیند ذخیره و بازیابی اطلاعات را مختل میکند. این مطالعه با هدف تعیین انواع خطاهای موجود در کلیدواژههای مقالات حوزه آموزش علوم پزشکی انجام پذیرفت.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی، بر روی کلیدواژههای مقالات 13 مجله حوزه آموزش علوم پزشکی انجام گرفت. از 3194 مقاله مورد بررسی، تعداد 10965 مدخل استخراج گردید. کلیدواژههای هر مقاله در نرم افزار اکسل وارد گردید طوری که در مقابل هر کلید واژه فارسی، کلید واژه انگلیسی مربوطه (در صورت موجود بودن ) قرار داده شد. سپس تک تک واژههای فارسی از نظر مطابقت با کلید واژه انگلیسی و بالعکس، مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: از مجموع خطا های موجود در مجلات مورد بررسی، (عدم ثبت کلید واژه انگلیسی به ازای کلید واژه فارسی) و نیز (عدم ثبت کلید واژه فارسی به ازای کلید واژه انگلیسی)، مجموعاً بالاترین میزان خطا (31/70 درصد) را به خود اختصاص دادند.
استنتاج: باتوجه به نتایج مطالعه حاضر و وجود انواع خطاها در بخش کلیدواژههای مقالات، توصیه میشود که نویسندگان مقاله، داوران و ویراستاران مجله برای جلوگیری از اختلال در امر اطلاع رسانی، توجه دقیق تری به بخش کلید واژه های مقالات داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
مدیکال ژورنالیسم