دوره 28، شماره 160 - ( اردیبهشت 1397 )                   جلد 28 شماره 160 صفحات 166-172 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Balaghafari A, Pangh A, Sedeghnejad H. Evaluating the Software Programs in Hospital Information System: A Case Study of Sari Bou-Ali Sina Hospital . J Mazandaran Univ Med Sci. 2018; 28 (160) :166-172
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-11076-fa.html
بالاغفاری آزیتا، پنق عافیه، صادق نژاد حسین. ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی مرکز آموزشی - درمانی بوعلی سینا ساری سال1396 : مطالعه موردی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1397; 28 (160) :166-172

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-11076-fa.html


چکیده:   (1135 مشاهده)
سابقه و هدف
چنانچه سازمان­های بهداشتی از ساختاری مناسب برای ارزیابی منظم سیستم­ها برخوردار باشد نقش موثری را در تحقق ارتقای کیفیت، بهبودکارایی و اثربخشی خدمات بهداشتی و درمانی ایفا می­نماید. هدف  این پژوهش ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی مرکز آموزشی-درمانی بوعلی سینا ساری می­باشد.
مواد و روش‌ها
این تحقیق توصیفی به­صورت موردی انجام گرفت. جامعه­ی آماری این پژوهش سیستم اطلاعات بیمارستانی شرکت پویا سامانه دیوا می­باشد. روش­گردآوری داده­ها به صورت مشاهده و مصاحبه با مسئول واحد فناوری اطلاعات می­باشد. نتایج با شاخص­های ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی وزارت بهداشت مقایسه و مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت.
یافته‌ها:
نتایج حاکی از آن است که نرم افزار این مرکز دارای 6 برنامه­ی کاربردی و 42 زیرسیستم می­باشد. زیرسیستم­های برنامه­های کاربردی از43/71 درصد اجزاء سازمانی و 57/28 درصد اجزاء سرویس دهنده تشکیل شده است. برنامه کاربردی سیستم­های اداری­-مالی بیش­ترین و ستادی کم­ترین زیرگروه اصلی را دارند. در برنامه های کاربردی مدیریتی و ستادی امکان گزارش­گیری وجود نداشت. زیر سیستم­های اطلاعات مدیریت با توجه به نیازها ارتقاء کمی و کیفی نیافته­اند.
استنتاج
به نظرمی­رسد عدم توجه به ارتقاء قابلیت­های نرم افزار مربوط به سهیم نبودن کاربران در طراحی نرم­افزار، ناکافی بودن آموزش و آگاهی کاربران نسبت به عملکرد و قابلیت­های مورد انتظار، تأخیر در تأمین اعتبارات مالی، عدم اطلاع شرکت مذکور نسبت به آخرین دستورالعمل­ها و اطلاعیه­های ابلاغی از سوی وزارت متبوع و تأخیر در اعمال دستورالعمل­ها در نرم­افزار بوده و تعدد نرم­افزارها به طور موازی در واحدهای آن مرکز باشد.
 
متن کامل [PDF 492 kb]   (228 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش کوتاه | موضوع مقاله: مدیریت اطلاعات سلامت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb