دوره 28، شماره 167 - ( آذر 1397 )                   جلد 28 شماره 167 صفحات 154-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghimahalli F, Amuei F, Ranjbar M, Moradi S, Khaleghzadeh-Ahangar H. Internal Evaluation of Clinical Departments of Mazandaran University of Medical Sciences. J Mazandaran Univ Med Sci 2018; 28 (167) :145-154
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-11952-fa.html
صادقی محلی فروزان، عمویی فتانه، رنجبر منصور، مرادی سیاوش، خالق زاده آهنگر حسین. ارزشیابی درونی گروه های آموزشی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران  . مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1397; 28 (167) :145-154

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-11952-fa.html


چکیده:   (4623 مشاهده)
سابقه و هدف: ارزشیابی درونی، فرآیندی سیستماتیک جهت جمعآوری و تحلیل اطلاعات به منظور تعیین فواید و مضرات یک برنامه و میزان حصول اهداف آن میباشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود ارزشیابی درونی در گروه های آموزشی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دو سال تحصیلی متوالی انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش توصیفی- مقطعی در کلیه گروه های آموزشی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 95-94 و 96-95 به انجام رسید. ابتدا دادههای مربوط به هشت حوزه ارزشیابی درونی از طریق چـک لیسـت ها و پرسشنامهها جمعآوری و سپس وضعیت گروه ها در هشت حوزه ارزشیابی درونی در رابطه با استانداردها و نیز وضعیت کل گروه ها در دو سال متوالی تحصیلی تعیین شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS با تاکید بر آمارهای توصیفی (میانگین و محاسبه درصد امتیازات) مورد تحلیل آماری قرار گرفت. همچنین نتایج ارزیابی در دو سال متوالی مقایسه و روند پویایی مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که وضعیت اکثر حوزهها در گروه های آموزشی بالینی نسبتاً مطلوب بوده است. بالاترین مطلوبیت در سال های 95-94 و 96-95 در حوزه دوره ها و برنامه های درسی 53/74 درصد و 66/78 درصد و دانش آموختگان 61/88 درصد بوده است. درصد امتیاز کل گروه های آموزشی بالینی در سال های 95-94 و 96-95 به ترتیب 22/64 درصد و 69/70 درصد بود.
استنتاج: ارزشیابی درونی مستمر، منجر به استخراج نقاط قوت و ضعف گروه ها میشود که بر اساس نتایج آن، برنامهریزی برای رسیدن به شرایط مطلوبتر توسط گروه ها صورت میگیرد و میتواند در دریافت تاییدیه پذیرش دستیار در گروه ها نقش داشته باشد.
 
متن کامل [PDF 489 kb]   (1236 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشكی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb