Ansari Majd M,  Khalajabadi Farahani F,  Naghibi A,  Moosazadeh M,  Khani S. Effect of Transtheoretical Model-based Education on Women Attitudes and Stages of Change toward Childbearing Behavior.  J Mazandaran Univ Med Sci 2019; 29 (174) :134-147
URL: 
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13093-fa.html     
                     
                    
                    انصاری مجد مریم،  خلج آبادی فراهانی فریده،  نقیبی ابوالحسن،  موسی زاده محمود،  خانی صغری. تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل فرانظریه ای بر نگرش و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری در زنان.  مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1398; 29 (174) :134-147
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13093-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    چکیده:       (5414 مشاهده)
                    
                    
                    سابقه و هدف: فرزندآوری  در حوزه مسائل اجتماعی  اهمیت زیادی دارد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنیبرمدل فرانظریهای بر نگرش و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری در زنان انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، نمونهگیری به روش تصادفی چندمرحله ای بر روی ۷۵ زن سنین باروری (۳۸ نفر گروه آزمون و۳۷ نفر گروه کنترل) در ۹ مرکز جامع سلامت  شهری آمل درسال ۱۳۹۶ انجامشد. گروه آزمون، آموزش مبتنی برمدل فرانظریهای را در ۵ جلسه حضوری و سپس به مدت ۶ ماه، آموزش هفتگی غیرحضوری آنلاین را دریافتکردند. گروه کنترل، آموزش روتین دریافتنمودند. نگرش به فرزندآوری و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری بر اساس مدل فرانظریهای در نمونهها قبل، ۳ و۶ ماه بعد ازآموزش ارزیابیشدند. 
یافتهها: میانگین نمرات نگرش زنان در گروه آزمون در مرحله قبل، ۳ ماه و ۶ ماه بعد از آموزش برابر ۵۵/۲۲ ± ۸۱/۱۷۱، ۵۵/۲۲ ± ۱۲/۱۷۹ و ۵۴/۲۰ ± ۳۹/۱۷۷ و درگروه کنترل، در مراحل فوق بهترتیب برابر ۳۷/۱۹ ± ۳۱/۱۶۶، ۴۹/۲۱ ± ۸۵/۱۶۵ و ۳۷/۱۸ ± ۰۷/۱۶۵ بود. آزمونهای آماری نشانگر ارتقاء معنیدار نگرش زنان پس ازآموزش بود (۰۰۱/۰> P). فراوانی افراد در مراحل مختلف رفتار فرزندآوری گروه آزمون نسبت به کنترل ارتقاء یافت ولی این میزان معنادار نبود(281/0=P).
استنتاج: آموزش مبتنیبر مدل فرانظریهای، نگرش زنان نسبت به فرزندآوری را بهبودبخشید ولی مراحل رفتار فرزندآوری را تغییرنداد. با توجه به چندعاملی بودن فرزندآوری و تعداد کم نمونه در این مطالعه، دستیابی به چنین نتیجهای قابل پیشبینیاست. لذا نیاز به انجام مطالعه با مشاوره پیش از بارداری طولانیتر و تعداد نمونههای بیشتر براساس مدل فرانظریهای است.
 
شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 4N2017083131117IRCT
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي-کامل |
                    موضوع مقاله: 
                    
مامائی