دوره 29، شماره 174 - ( تیر 1398 )                   جلد 29 شماره 174 صفحات 134-147 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ansari Majd M, Khalajabadi Farahani F, Naghibi A, Moosazadeh M, Khani S. Effect of Transtheoretical Model-based Education on Women Attitudes and Stages of Change toward Childbearing Behavior. J Mazandaran Univ Med Sci. 2019; 29 (174) :134-147
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13093-fa.html
انصاری مجد مریم، خلج آبادی فراهانی فریده، نقیبی ابوالحسن، موسی زاده محمود، خانی صغری. تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل فرانظریه ای بر نگرش و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری در زنان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1398; 29 (174) :134-147

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13093-fa.html


چکیده:   (587 مشاهده)
سابقه و هدف: فرزند­آوری  در حوزه مسائل اجتماعی  اهمیت زیادی دارد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی­بر­مدل فرانظریهای بر نگرش و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری در زنان انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، نمونه­گیری به روش تصادفی چند­مرحله ای بر روی ۷۵ زن سنین باروری (۳۸ نفر گروه آزمون و۳۷ نفر گروه کنترل) در ۹ مرکز جامع سلامت  شهری آمل درسال ۱۳۹۶ انجام­شد. گروه آزمون، آموزش مبتنی برمدل فرانظریهای را در ۵ جلسه حضوری و سپس به مدت ۶ ماه، آموزش هفتگی غیر­حضوری آنلاین را دریافت­کردند. گروه کنترل، آموزش روتین دریافت­نمودند. نگرش به فرزندآوری و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری بر اساس مدل فرانظریهای در نمونه­ها قبل، ۳ و۶ ماه بعد ازآموزش ارزیابی­شدند.
یافتهها: میانگین نمرات نگرش زنان در گروه آزمون در مرحله قبل، ۳ ماه و ۶ ماه بعد از آموزش برابر ۵۵/۲۲ ± ۸۱/۱۷۱، ۵۵/۲۲ ± ۱۲/۱۷۹ و ۵۴/۲۰ ± ۳۹/۱۷۷ و درگروه کنترل، در مراحل فوق به­ترتیب برابر ۳۷/۱۹ ± ۳۱/۱۶۶، ۴۹/۲۱ ± ۸۵/۱۶۵ و ۳۷/۱۸ ± ۰۷/۱۶۵ بود. آزمون­های آماری نشانگر ارتقاء معنیدار نگرش زنان پس ازآموزش بود (۰۰۱/۰> P). فراوانی افراد در مراحل مختلف رفتار فرزندآوری گروه آزمون نسبت به کنترل ارتقاء یافت ولی این میزان معنادار نبود(281/0=P).
استنتاج: آموزش مبتنی­بر مدل فرانظریه­ای، نگرش زنان نسبت به فرزندآوری را بهبود­بخشید ولی مراحل رفتار فرزندآوری را تغییر­نداد. با توجه به چندعاملی بودن فرزندآوری و تعداد کم نمونه در این مطالعه، دست­یابی به چنین نتیجهای قابل پیشبینی­است. لذا نیاز به انجام مطالعه با مشاوره پیش از بارداری طولانیتر و تعداد نمونههای بیش­تر براساس مدل فرانظریهای است.
 
شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 4N2017083131117IRCT
 
متن کامل [PDF 792 kb]   (271 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: مامائی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb