دوره 29، شماره 176 - ( شهریور 1398 )                   جلد 29 شماره 176 صفحات 104-92 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reshadat S, Morovati F, Zakiei A, Rajabi Gilan N. Predicting Social Anxiety based on Mindfulness, Experiential Avoidance, and Metacognitive Beliefs in Adolescents. J Mazandaran Univ Med Sci 2019; 29 (176) :92-104
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13162-fa.html
رشاد سهیلا، مروتی فرامرز، زکی یی علی، رجبی گیلان نادر. پیش بینی اضطراب اجتماعی براساس مولفه های ذهن آگاهی، اجتناب تجربه ای و باورهای فراشناخت درمیان نوجوانان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1398; 29 (176) :92-104

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13162-fa.html


چکیده:   (4098 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از چالشهای روانی و مختل‌کننده روابط اجتماعی، در دوره نوجوانی، اضطراب اجتماعی است. که می‌تواند آسیب‌های همه‌جانبه‌ای برای فرد داشته باشد. مطالعه حاضر باهدف پیش بینی اضطراب اجتماعی براساس مولفههای ذهن آگاهی، اجتناب تجربه ای و باورهای فراشناخت در میان نوجوانان شهر کرمانشاه انجام گرفت.
مواد و روشها: روش مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان (دختر و پسر) دبیرستانی مدارس دولتی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 96 -97 بود. نمونهای به حجم 480 نفر انتخاب شد که درنهایت 406 نفر مورد تحلیل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه‌های اضطراب اجتماعی، ذهن آگاهی، اجتناب تجربه‌ای و باورهای فراشناخت بود. به‌منظور تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش همزمان استفاده شد.
یافتهها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان‌دهنده‌ این است که بین اضطراب اجتماعی و باورهای فراشناخت، اجتناب تجربه‌ای و ذهن آگاهی رابطه معناداری وجود دارد (001/0P<) و نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، این متغیرها همگی باهم می‌توانند 40 درصد تغییرات اضطراب اجتماعی را در سطح کم تر از 001/0 پیش‌بینی کنند.
استنتاج: با توجه به نقش باورهای فراشناخت، اجتناب تجربه‌ای و ذهن آگاهی در پیش‌بینی اضطراب اجتماعی پیشنهاد می‌شود که مشاوران و درمانگران برای کاهش اضطراب اجتماعی از درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد (ACT) وآموزش باورهای فراشناخت استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: اضطراب، ذهن آگاهی، فراشناختی
متن کامل [PDF 462 kb]   (2138 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb