چکیده: (2880 مشاهده)
سابقه و هدف: نقص در مهارتهای تنظیم هیجان با طیف وسیعی از اختلالات روانی مرتبط است. در این مطالعه اثربخشی گروه درمانی آموزش تنظیم عاطفه بر علایم اضطراب و افسردگی بررسی شده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی با گروه کنترل و گمارش تصادفی بود. در این مطالعه 32 نفر از افراد دارای علایم پیش بالینی اختلالهای اضطراب و افسردگی، از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، 12 جلسه آموزش تنظیم عاطفه دریافت کرد و گروه کنترل طی این مدت مداخلهای دریافت نکرد. شرکتکنندگان در دو مرحله پیشآزمون و پس آزمون با مقیاسهای اضطراب و افسردگی(DASS)، مقیاس عاطفه مثبت و منفی(PANAS)، پرسشنامه مهارتهای تنظیم هیجان(ERSQ) و مقیاس سازگاری اجتماعی و شغلی (WSAS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل دادهها با استفاده از -16 SPSS انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان بدست آمده، نشاندهنده کاهش معنیدار نشانگان اضطراب 01/0=P ، (27/1) 82/31F=، افسردگی 01/0=P ،(27/1) 61/33F=، و استرس 01/0=P ، (27/1) 88/95F=، و افزایش معنیدار عاطفه مثبت، مهارتهای تنظیم هیجان 01/0=P ،(27/1) 08/67F=، و سازگاری اجتماعی 01/0=P ، (27/1) 67/41F=، برای گروه آزمایش بود.
استنتاج: بهطور کلی، آموزش تنظیم عاطفه میتواند به عنوان یک رویکرد فراتشخیصی بر کاهش علائم افسردگی و اضطراب موثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روانشناسی