دوره 30، شماره 185 - ( خرداد 1399 )                   جلد 30 شماره 185 صفحات 86-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khajavi Z, Vaezzadeh N, Mousavinasab S N, Azimi Lolaty H. Relationship between Ethical Intelligence and Professional Behavior in Nurses. J Mazandaran Univ Med Sci. 2020; 30 (185) :86-95
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13709-fa.html
خواجوی زهرا، واعظ زاده نازنین، موسوی نسب سید نورالدین، عظیمی لولتی حمیده. رابطه هوش اخلاقی با رفتار حرفه ای پرستاران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1399; 30 (185) :86-95

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13709-fa.html


چکیده:   (247 مشاهده)
سابقه و هدف: بهره‌گیری از هوش اخلاقی در بهبود روابط بین فردی به ویژه در حیطههای پزشکی و پرستاری از اهمیت بالایی برخوردار است. این پژوهش با هدف تعیین رابطه هوش اخلاقی با رفتار حرفه‌ای در پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی 260 پرستار شاغل در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ساری در سال 1397 به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه مشخصات جمعیت‌شناختی، پرسشنامه‌های رفتار حرفه‌ای Goze و هوش اخلاقی Lennick & Kiel بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد میانگین و انحراف معیار نمرات رفتار حرفه‌ای و هوش اخلاقی به ترتیب (66/13±33/113) و (86/20±56/151) بود. ضریب همبستگی اسپیرمن بین هوش اخلاقی با رفتار حرفه‌ای (001/0=P، 523/0=r) همبستگی مثبت و معنی‌داری نشان داد.
استنتاج: یافته‌های پژوهش نشان داد هوش اخلاقی با رفتار حرفه‌ای پرستاران ارتباط دارد، به طوری که با افزایش هوش اخلاقی، رفتار حرفه‌ای نیز افزایش می‌یابد. لذا به نظر می‌رسد می‌توان رفتار حرفهای پرسنل پرستاری را با توجه به هوش اخلاقی آنها پیش‌بینی نمود. افزایش دانش پرستاران در رابطه با هوش اخلاقی، منجر به افزایش رعایت جنبه‌های اخلاقی در مراقبت از بیمار و ارتقای رفتار حرفه‌ای و درنتیجه موجب بهبود کیفیت خدمات مراقبتی و رضایت بیماران در مراکز درمانی خواهد شد.
متن کامل [PDF 507 kb]   (139 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb