Shiran M, Charmchian Langerodi M, Najafian L, Khaleghi F. Structural Equation Modeling in Awareness and Attitude of Consumers Toward Food Labels. J Mazandaran Univ Med Sci 2020; 30 (191) :42-52
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14348-fa.html
شیران محمدرضا، چرمچیان لنگرودی مهدی، نجفیان لیلا، خالقی فاطمه. مدل سازی معادلات ساختاری آگاهی و نگرش مصرف کنندگان در مورد برچسب های مواد غذایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1399; 30 (191) :42-52
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14348-fa.html
چکیده: (2324 مشاهده)
سابقه و هدف: برچسب، به ابزار ارتباطی و اطلاعاتی میان تولیدکننده/توزیعکننده و مشتری اشاره دارد که شامل تمام اطلاعات اختیاری و اجباری است که روی بستهبندی محصول به نمایش گذاشته میشود. شرط اولیه برای تشکیل نگرش مثبت نسبت به برچسبهای مواد غذایی، آگاهی وآموزش است. هدف از این مطالعه، مدلسازی معادله ساختاری آگاهی و نگرش مصرفکنندگان شهر ساری در مورد برچسبهای مواد غذایی میباشد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر به صورت پیمایشی در سال 1398 انجام شد. جامعۀ آماری کلیه مصرفکنندگان مواد غذایی شهر ساری در استان مازندران بود که 167نفر از آنها بر اساس فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته بود. همچنین بر پایه مقدار میانگین واریانس استخراج شده (621/0< AVE > 501/0) و پایایی ترکیبی (941/0< CR > 823/0)، پرسشنامه دارای روایی همگرا و پایایی مناسبی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS V16 و SmartPLS 2.0.M3 استفاده شد.
یافتهها: نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر نشان داد که ویژگیهای محصول، ویژگیهای برچسب، سن و تحصیلات تأثیر معنیداری بر میزان آگاهی در خصوص اطلاعات برچسب مواد غذایی داشتند(01/0(P<. میزان آگاهی در خصوص اطلاعات برچسب مواد غذایی و سن تأثیر معنیداری بر نگرش نسبت به برچسبهای مواد غذایی داشتند(01/0(P<.
استنتاج: بر اساس نتایج این مطالعه، پیشنهاد میشود نسبت به بالا بردن آگاهی مصرفکننده از برچسب محصولات برای توانایی آنها در استفاده و تفسیر و تغییر نگرش آنها نسبت به برچسبهای مواد غذایی اقدام گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
صنایع غذایی