دوره 30، شماره 191 - ( آذر 1399 )                   جلد 30 شماره 191 صفحات 52-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shiran M, Charmchian Langerodi M, Najafian L, Khaleghi F. Structural Equation Modeling in Awareness and Attitude of Consumers Toward Food Labels. J Mazandaran Univ Med Sci 2020; 30 (191) :42-52
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14348-fa.html
شیران محمدرضا، چرمچیان لنگرودی مهدی، نجفیان لیلا، خالقی فاطمه. مدل سازی معادلات ساختاری آگاهی و نگرش مصرف کنندگان در مورد برچسب های مواد غذایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1399; 30 (191) :42-52

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14348-fa.html


چکیده:   (2324 مشاهده)
سابقه و هدف: برچسب، به ابزار ارتباطی و اطلاعاتی میان تولیدکننده/توزیعکننده و مشتری اشاره دارد که شامل تمام اطلاعات اختیاری و اجباری است که روی بستهبندی محصول به نمایش گذاشته میشود. شرط اولیه برای تشکیل نگرش مثبت نسبت به برچسبهای مواد غذایی، آگاهی وآموزش است. هدف از این مطالعه، مدلسازی معادله ساختاری آگاهی و نگرش مصرفکنندگان شهر ساری در مورد برچسبهای مواد غذایی میباشد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر به صورت پیمایشی در سال 1398 انجام شد. جامعۀ آماری کلیه مصرفکنندگان مواد غذایی شهر ساری در استان مازندران بود که 167نفر از آنها بر اساس فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته بود. همچنین بر پایه مقدار میانگین واریانس استخراج شده (621/0< AVE > 501/0) و پایایی ترکیبی (941/0< CR > 823/0)، پرسشنامه دارای روایی همگرا و پایایی مناسبی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS V16  و SmartPLS 2.0.M3 استفاده شد.
یافتهها: نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر نشان داد که ویژگیهای محصول، ویژگیهای برچسب، سن و تحصیلات تأثیر معنیداری بر میزان آگاهی در خصوص اطلاعات برچسب مواد غذایی داشتند(01/0(P<. میزان آگاهی در خصوص اطلاعات برچسب مواد غذایی و سن تأثیر معنیداری بر نگرش نسبت به برچسبهای مواد غذایی داشتند(01/0(P<.
استنتاج: بر اساس نتایج این مطالعه، پیشنهاد میشود نسبت به بالا بردن آگاهی مصرفکننده از برچسب محصولات برای توانایی آنها در استفاده و تفسیر و تغییر نگرش آنها نسبت به برچسبهای مواد غذایی اقدام گردد.
واژه‌های کلیدی: آگاهی، نگرش، برچسب مواد غذایی
متن کامل [PDF 415 kb]   (866 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: صنایع غذایی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb