دوره 30، شماره 188 - ( شهریور 1399 )                   جلد 30 شماره 188 صفحات 124-116 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahoo-Toroodi T, Yousefi-Saidabadi R, Saffarian Hamedani S. The Role of Leading Professors and Responsive Teaching on Development of Third Generation University and Presenting a Model in Mazandaran University of Medical Sciences. J Mazandaran Univ Med Sci 2020; 30 (188) :116-124
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14468-fa.html
باهو طرودی تقی، یوسفی سعیدآبادی رضا، صفاریان سعید. نقش اساتید پیشرو و آموزش پاسخگو بر توسعه دانشگاه نسل سوم به منظور ارائه مدل در دانشگاه علوم پزشکی مارندران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1399; 30 (188) :116-124

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14468-fa.html


چکیده:   (1431 مشاهده)

سابقه و هدف: تربیت دانشآموختگان توانمند، متعهد و پاسخگو به نیازهای بیماران و نظام سلامت را میتوان بهعنوان مهمترین رسالت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برشمرد. هدف کلی، بررسی تاثیر اساتید پیشرو و آموزش پاسخگو بر توسعه دانشگاه نسل سوم به منظور ارائه مدل در دانشگاه است.
مواد و روشها: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تعداد 465 نفر تشکیل دادند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 242 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه اساتید پیشرو با 97 سوال، پرسشنامه آموزش پاسخگو با 35 سوال و پرسشنامه توسعه دانشگاه نسل سوم گیب (2012) با 108 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان رسید و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اساتید پیشرو 94/0، آموزش پاسخگو 85/0 و توسعه دانشگاه نسل سوم 91/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که نقش اساتید پیشرو (0001/0P=) و آموزش پاسخگو (0001/0P=) بر توسعه دانشگاه نسل سوم در دانشگاه علوم پزشکی مازندران مثبت و معنیدار میباشد و اساتید پیشرو با ضریب استاندارد (462/0) نقش بیشتری بر توسعه دانشگاه نسل سوم دارد. همچنین مدل ارائه شده نیز دارای برازش مناسب میباشد.
استنتاج: پژوهش می‌تواند چشم‌انداز جدیدی در راستای تغییر سیاست‌های کلی مدیران دانشگاه در راستای بازبینی برنامه‌های توانمندسازی اساتید ایجاد کند.
متن کامل [PDF 1965 kb]   (1154 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb