دوره 30، شماره 192 - ( دی 1399 )                   جلد 30 شماره 192 صفحات 161-156 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Solati H, Sahebalzamani M, Adhami Moghadam F. Effect of Family-Based Care Training by Tele-nursing on Emotional Reactions in Mothers of Children with Bone Marrow Transplantation. J Mazandaran Univ Med Sci 2021; 30 (192) :156-161
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14569-fa.html
صولتی هدیه، صاحب الزمانی محمد، ادهمی مقدم فرهاد. تاثیر آموزش مراقبت خانواده محور به روش تله نرسینگ بر واکنش های هیجانی مادران کودکان پیوند مغز استخوان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1399; 30 (192) :156-161

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14569-fa.html


چکیده:   (1562 مشاهده)
 سابقه و هدف: بستری شدن کودک برای مادر یک واقعه استرس‌زا است و منجر به واکنش‌های هیجانی در او می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مراقبت خانواه محور به روش تله نرسینگ (مراقبت پرستاری از طریق تلفن) بر واکنشهای هیجانی مادران انجام شد.
مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی، 66 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده و در گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. شرکتکنندگان در هر دو گروه، در ابتدای مطالعه و 45 روز پس از ترخیص پرسشنامه  ِDASS-21 (اندازهگیری مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس) را تکمیل کردند. گروه آزمون در واتس‌آپ آموزش‌های بهداشتی و تغذیه‌ای، را گرفتند. گروه کنترل آموزش روتین هنگام ترخیص را دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از نرمافزار SPSS-24 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین و انحراف استاندارد اضطراب، افسردگی و استرس در گروه آزمون قبل از مداخله به ترتیب 03/5 ±21/8، 3/13±09/28، 85/4±41/11 و بعد از مداخله 91/3±45/5، 78/11 ± 64/18، 86/4 ±33/8 بود و در گروه کنترل قبل از مداخله 14/5 ±01/7، 75/14±61/22، 91/8±64/5 و بعد از مداخله 64/5±91/8، 75/12 ± 00/22، 89/4 ±91/6. تفاوت معنادرای بین میانگین نمرات اضطراب و افسردگی و استرس قبل از انجام مداخله در دو گروه مشاهده نشد (05/0> P). پس از مداخله، نمرات افسردگی و استرس در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل بهطور معنیداری کاهش یافت (05/0< P). اما، تفاوت معنیداری بین نمرات اضطراب در دو گروه مشاهده نشد (05/0> P). شیب رگرسیون 338/0F= میباشد که معنی‌دار نیست (05/0P≥).
استنتاج: آموزش مراقبت خانواده‌ محور به روش مراقبت پرستاری به روش تله نرسینگ روشی موثر در کاهش آشفتگی‌های هیجانی مادران کودکان پس از پیوند مغز استخوان است.
 
شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N20181112041628IRCT
متن کامل [PDF 423 kb]   (691 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb