چکیده: (۹۵۵۲ مشاهده)
سابقه و هدف: استفاده صحیح از شواهد و یافتههای مبتنی بر تحقیقات منجر به ارتقاء کیفیت و اعتبار مراقبت شده است و پرستاران را نسـبت به عمــلکرد خود پاسخــگو مینماید. همچنین آگاهی از موانع بهکارگیری نتایج تحقیقات، ابزار اساسی در جهت نیل به عملکرد مبتنی بر نتایج پژوهشها است. این مطالعه به بررسی این موانع از دیدگاه پرستاران بالینی پرداخته است.
مواد و روشها: این مطاله مقطعی در سال 1390 بر روی 313 نفر از پرستاران سه مرکز بزرگ آموزشی- درمانی بابل انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که قسمت اول آن مربوط به اطلاعات علمی و حرفهای واحدهای مورد پژوهش و قسمت دوم بر گرفته از مقیاس موانع فونک بود.
یافتهها: نتایج تحلیل عامل، شناسایی چهاربعد بود که تحت عناوین انتشار، تحقیق، پرستاری و سازمانی نامگذاری شد. مهمترین موانع در انجام مطالعه به ترتیب نبودن وقت کافی در شغل پرستاری برای کاربرد عملی ایدههای تازه، عدم نشر به موقع و سریع گزارشات و مقالات تحقیقی و عدم همکاری و مشارکت پزشکان با بهکار بستن نتایج تحقیقات پرستاری بودند که هر یک بهطور جداگانه در یک بعد خاص قرار گرفتند. موانع موجود شامل اعتماد کم پرستاران به نتـایج تحقیقات، روشن نبودن درستی نتیجهگیری محققان از نتایج تحقیقات، گزارش نتایج متضاد در متون تحقیقی و انتشار اکثریت نتایج تحقیقات به زبان انگلیسی، تحت بارگذاری هیچ یک از عوامل قرار نگرفتند.
استنتاج: یافته برجسته مطالعه حاضر این بود که واحدهای مورد پژوهش مشکلات و موانع را نسبتاً در تمامی ابعاد تعیین کردند. با توجه به سه مانع اول میتوان گفت که مسئولین باید تسهیلاتی را جهت بهکارگیری یافتههای تحقیقی ایجاد نموده و مجوز بهکارگیری از آنها را صادر و جهت ایجاد دانش، مهارت و نگرش مثبت در پرستاران نسبت به تحقیقات، امکانات آموزشی را برای آنها فراهم نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |