Esmaeili R, Saleh Aghili P, Mousavinasab S N, Jannati Y. Evaluating the Relationship Between Subjective Mental Workload and Coping Strategies in Nursing Students. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 33 (228) :135-145
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15118-fa.html
اسمعیلی روانبخش، صالح عقیلی پردیس، موسوی نسب سید نورالدین، جنتی یداله. بررسی ارتباط بار ذهنیکار با راهبردهای مقابلهای در دانشجویان پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (228) :135-145
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15118-fa.html
چکیده: (1373 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از عواملی که روی کیفیت مراقبت از بیماران و نتیجه مطلوب خدمات پرستاری تأثیر دارد، بار ذهنی کار است و بیشتر افراد در موقعیتهای استرسزا ترجیح میدهند تا از راهبردهای مقابلهای خاصی جهت کاهش استرس و بار ذهنی کار استفاده کنند. راهبرد مقابلهای مجموعهای از تلاشهای شناختی، هیجانی و رفتاری برای تغییر موقعیتهای استرسزا میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بار ذهنی کار با راهبردهای مقابلهای دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1398 انجام شد.
مواد و روشها: در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ-ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ و مقطعی، 160 دانشجوی سه دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری، بهشهر و آمل بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه بار ذهنی کار NASA-TLX (NASA Task Load Index) و پرسشنامه راهبردهای مقابلهای هیجان مدار و مسأله مدار لازاروس و فولکمن جمعآوری شدند و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮماﻓﺰار SPSS نسخه 20 ﻣﻮرد آنالیز ﻗﺮار ﮔﺮفتند.
یافتهها: در این مطالعه، درمجموع 88 دختر (55 درصد) و 72 پسر (45 درصد) با میانگین سنی 1/98±22/52 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. 52 نفر(32/5درصد) از راهبرد مسأله مدار و 96 نفر(60 درصد) از راهبرد هیجانمدار استفاده مینمودند. میانگین بار ذهنی کار 14/55±72/80 بود که با سن و فشار فیزیکی ارتباط معنیدار آماری داشت (بهترتیب 0/032=P و 0/028=P). میانگین بار ذهنی کار و راهبرد مقابلهای بین دو جنس اختلاف معنیدار آماری نداشت (به ترتیب 0/171=P و 0/397=P). بین بار ذهنی کار و نمره کلی راهبرد مقابلهای ارتباط معنیداری یافت نشد (0/066=P).
استنتاج: دانشجویان پرستاری نمره بار ذهنی بالایی داشتند که میتواند بر کیفیت مراقبتهای ارائه شده توسط آنان تاثیر منفی برجای بگذارد. همچنین بیشترین راهبرد مقابلهای مورد استفاده در این دانشجویان راهبرد هیجانمدار بود. استفاده از راهبرد مقابله مسأله مدار، آشفتگی هیجانی را کاهش داده و سبب کاهش بار ذهنی کار و افزایش کارایی افراد میشود. با درنظر گرفتن نتایج بهدست آمده، ضرورت تدوین و ارائه راهکارهای مناسب در زمینه آموزش راهبردهای مقابلهای مبتنی بر حل مسأله به جای راهبردهای هیجان مدار ضروری است و کارایی دانشجویان را افزایش میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روان پرستاری