دوره 33، شماره 228 - ( دی 1402 )                   جلد 33 شماره 228 صفحات 145-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeili R, Saleh Aghili P, Mousavinasab S N, Jannati Y. Evaluating the Relationship Between Subjective Mental Workload and Coping Strategies in Nursing Students. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 33 (228) :135-145
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15118-fa.html
اسمعیلی روانبخش، صالح عقیلی پردیس، موسوی نسب سید نورالدین، جنتی یداله. بررسی ارتباط بار ذهنی‌کار با راهبردهای مقابله‌ای در دانشجویان پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (228) :135-145

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15118-fa.html


چکیده:   (1373 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از عواملی که روی کیفیت مراقبت از بیماران و نتیجه مطلوب خدمات پرستاری تأثیر دارد، بار ذهنی کار است و بیش‌تر افراد در موقعیتهای استرسزا ترجیح میدهند تا از راهبردهای مقابلهای خاصی جهت کاهش استرس و بار ذهنی کار استفاده کنند. راهبرد مقابلهای مجموعهای از تلاشهای شناختی، هیجانی و رفتاری برای تغییر موقعیتهای استرسزا میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بار ذهنی کار با راهبردهای مقابلهای دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1398 انجام شد.
مواد و روشها: در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ-ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ و مقطعی، 160 دانشجوی سه دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری، بهشهر و آمل بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه بار ذهنی کار NASA-TLX (NASA Task Load Index) و پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای هیجان مدار و مسأله مدار لازاروس و فولکمن جمع‌آوری شدند و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم‌اﻓﺰار SPSS نسخه 20 ﻣﻮرد آنالیز ﻗﺮار ﮔﺮفتند.
یافتهها: در این مطالعه، درمجموع 88 دختر (55 درصد) و 72 پسر (45 درصد) با میانگین سنی 1/98±22/52 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. 52 نفر(32/5درصد) از راهبرد مسأله مدار و 96 نفر(60 درصد) از راهبرد هیجانمدار استفاده مینمودند. میانگین بار ذهنی کار 14/55±72/80 بود که با سن و فشار فیزیکی ارتباط معنیدار آماری داشت (بهترتیب 0/032=P و 0/028=P). میانگین بار ذهنی کار و راهبرد مقابلهای بین دو جنس اختلاف معنیدار آماری نداشت (به ترتیب 0/171=P و 0/397=P). بین بار ذهنی کار و نمره کلی راهبرد مقابلهای ارتباط معنیداری یافت نشد (0/066=P).
استنتاج: دانشجویان پرستاری نمره بار ذهنی بالایی داشتند که میتواند بر کیفیت مراقبتهای ارائه شده توسط آنان تاثیر منفی برجای بگذارد. هم‌چنین بیش‌ترین راهبرد مقابلهای مورد استفاده در این دانشجویان راهبرد هیجانمدار بود. استفاده از راهبرد مقابله مسأله مدار، آشفتگی هیجانی را کاهش داده و سبب کاهش بار ذهنی کار و افزایش کارایی افراد میشود. با درنظر گرفتن نتایج به‌دست آمده، ضرورت تدوین و ارائه راهکارهای مناسب در زمینه آموزش راهبردهای مقابله‌ای مبتنی بر حل مسأله به جای راهبردهای هیجان مدار ضروری است و کارایی دانشجویان را افزایش می‌دهد.
متن کامل [PDF 745 kb]   (488 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روان پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb