دوره 30، شماره 194 - ( اسفند 1399 )                   جلد 30 شماره 194 صفحات 133-127 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malekzadeh R, Abedi G, Sarafraz S, Ranjbar M, Assadi T. Assessment of Patient Safety Culture in Hospitals Affiliated with Mazandaran University of Medical Sciences, 2020. J Mazandaran Univ Med Sci 2021; 30 (194) :127-133
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15888-fa.html
ملک زاده رویا، عابدی قاسم، سرافراز سونا، رنجبر منصور، اسدی تورج. ارزیابی فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال1399. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1399; 30 (194) :127-133

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15888-fa.html


چکیده:   (1340 مشاهده)
سابقه و هدف: ارتقای ایمنی بیمار یکی از اهداف اصلی نظام‌های سلامت است و ضروری است تا فرهنگ ایمنی بیمار در بین کارکنان بهصورت مستمر مورد بررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در بین کارکنان بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1399 انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بود که بر روی 370 نفر از کارکنان بیمارستانهای دولتی، خصوصی و تامین اجتماعی استان مازندران انجام گرفت. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه و روش نمونه‌گیری، تصادفی ساده بود. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد فرهنگ ایمنی بیمار (HSOPSC) مشتمل بر 42 سؤال و 12 بعد بود. اطلاعات بر اساس آمار توصیفی و آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافتهها: بیشتر مشارکت‌کنندگان (47/43 درصد)سن 40 تا 50 سال و سابقه کاری 1 تا 10 سال (74/42 درصد) و شیفت در گردش (07/60 درصد) داشتند. در بین ابعاد 12گانه فرهنگ ایمنی بیمار، بیشترین و کمترین میانگین و انحراف معیار به ترتیب مربوط به ابعاد یادگیری سازمانی بهبود مستمر (89/0±00/4)وتحویل و نقل و انتقالات بیمارستانی (97/0±51/2) بود. 36/51 درصد کارکنان در 12 ماه گذشته سابقه هیچ گونه گزارش رخدادی را نداشتند.
استنتاج: بر اساس نتایج، وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستانهای مورد مطالعه متوسط بود. توجه بیش تر به ایمنی بیمار در برنامههای بیمارستان، برگزاری دوره های آموزشی جهت تحویل و نقل و انتقال بیماران در بیمارستان و ایجاد سیستم گزارشدهی و تشویق کارکنان به گزارش خطاها پیشنهاد می‌شود
متن کامل [PDF 577 kb]   (751 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb