Shoja A, Sadeghimahalli F, Akhlaghi A, Moradi S. Quality of Different Residency Programs in Mazandaran University of Medical Sciences, 2019: A Mixed Method Study. J Mazandaran Univ Med Sci 2021; 31 (198) :159-168
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-16114-fa.html
شجاع علی، صادقی محلی فروزان، اخلاقی آرش، مرادی سیاوش. ارزیابی کیفیت آموزش دستیاری در گروه های آموزشی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1398: یک مطالعه ترکیبی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1400; 31 (198) :159-168
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-16114-fa.html
چکیده: (1636 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش بالینی فرصت مناسبی است تا دانشجو بتواند خود را در زمینههای دانش، مهارت بالینی، اخلاق، ارتباط با بیمار، حل مشکل و تصمیمگیری محک بزند و بدین صورت خود را برای حرفهای که در آینده انتظارش را میکشد، آماده کند. مطالعه حاضر با هدف "ارزیابی کیفیت آموزش دستیاری در گروههای آموزشی بالینی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران در سال 1398" صورت گرفت.
مواد و روشها: پژوهش حاضر نوعی مطالعه ترکیبی است که در فاز اول، مطالعه کیفی و از نوع تحلیل محتوایی و در فاز دوم، مطالعه کمی پیمایشی مبتنی بر پرسشنامه بود. در فاز کمی تعداد 140 دستیار از 15 گروه آموزشی به شیوه غیر احتمالی انتخاب شد. بارمدهی گویههای پرسشنامه تکمیل شده با الگوی لیکرت 5 نقطهای صورت گرفت. در نهایت دادهها جمعآوری و مورد تحلیل آماری قرار گرفت. جهت تحلیل محتوا از رویکرد کیفی گرانهیم و لوندمن استفاده شد و جهت صحت و استحکام مطالعه از معیارهای پیشنهادی گوبا و لینکلن استفاده شد.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که درصد رضایتمندی دستیاران در قسمتهای امکانات رفاهی 6/19، زمان استراحت در کشیک 7/24، رعایت عدالت آموزشی 36، لاگ بوک 3/39،اسکیل لب 8/55 و واسپاری مسئولیت 5/54 درصد بود. برگزاری گزارش صبحگاهی، راند بالینی صبحگاهی و عصر/ شب، گرند راند و آزمون OSCE با برخورداری از تواتر بیش از 75 درصد در گروههای آموزشی از وضعیت مناسب برخوردار بودند.
استنتاج: این مطالعه نشان داد، بسیاری از برنامه های آموزشی در وضعیت نسبتاً مطلوب و یا نامطلوب قرار دارند و در اولویتهای مداخلهای ما قرار میگیرند.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی