دوره 22، شماره 96 - ( دی ماه 1391 )                   جلد 22 شماره 96 صفحات 106-113 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Siamian H, Bala Ghafari A, Aligolbandi K, Seyyede Fereshteh Reza Nezhad S F, Sharifi Nick M, Shahrabi A et al . Characteristics of a Good University Lecturer According to Students. J Mazandaran Univ Med Sci. 2013; 22 (96) :106-113
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-1703-fa.html
صیامیان حسن، بالاغفاری آزیتا، علیگلبندی کبری، رضانژاد سیده فرشته، شریفی نیک مریم، شهرابی افسانه و همکاران.. ویژگی‌های یک استاد خوب از دیدگاه دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1391; 22 (96) :106-113

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-1703-fa.html


چکیده:   (18796 مشاهده)
سابقه و هدف: مهم‌ترین عامل مؤثر در تعلیم و تربیت دانشجویان و تحقق اهداف آموزشی، اساتید هستند. شناخت ویژگی‌های استاد خوب موجب ارتقاء کیفیت آموزش خواهد شد لذا مراکز آموزش عالی جهت تعیین ویژگی‌های استاد خوب از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها که امروزه کاربرد زیادی دارد جویا شدن نظر دانشجویان است. در این راستا مطالعه حاضر به بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده‌ پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص ویژگی‌های یک استاد خوب پرداخته است. مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش توصیفی- مقطعی در نیمه دوم سال تحصیلی 91-1390 در دانشکده‌ پیراپزشکی دانشگاه‌ علوم پزشکی مازندران انجام شد. نظرات 160 نفر از دانشجویان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه، حاوی مشخصات جمعیت شناختی و عوامل مؤثر بر ارزشیابی استاد شامل دانش‌پژوهی (7 سؤال)، روش تدریس (11 سؤال)، شخصیت فردی (17 سؤال) و توانایی در ارتباط (10 سؤال) انجام و پس از جمع‌آوری، توسط آزمون‌های آماری آنالیز گردید. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد مهم‌ترین خصوصیات استاد خوب از دیدگاه دانشجویان به ترتیب فن بیان و رعایت مهارت‌های تدریس، سن، تسلط استاد بر درس، علاقه‌مندی به تدریس و انتقادپذیری و استفاده از فناوری اطلاعات می‌باشد. هم‌چنین آمادگی برای کمک به رفع اشکال دانشجویان، ارتباط صمیمی با دانشجویان، علاقه‌مندی به پژوهش، انجام کارهای مشترک پژوهشی و در دسترس بودن استاد از کم‌اهمیت‌ترین ویژگی‌هایی است که یک استاد خوب باید داشته باشد. هم‌چنین نتایج نشان می‌دهد دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر به حیطه روش تدریس اهمیت می‌دهند و اهمیت سه حیطه دیگر اختلاف معنی‌داری را نشان نمی‌دهد. استنتاج: با توجه به یافته‌ها، فن بیان و مهارت تدریس و تسلط علمی استاد از مهم‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار در ارزشیابی اساتید است. لذا لازم است به منظور جذب اساتید به موارد تسلط علمی، فن بیان و علاقه استاد به تدریس توجه کافی مبذول و پس از جذب در طول خدمت با برگزاری کارگاه‌های روش تدریس و شیوه‌های برقراری ارتباط مؤثر با دانشجو موجبات بهبود عملکرد اساتید و در نتیجه کیفیت آموزش را فراهم نمود. هم‌چنین به نظر می‌رسد علاوه بر توانمندی علمی، شخصیت فردی استاد نیز می‌تواند در افزایش انگیزه دانشجویان و در نهایت ارتقاء کیفیت آموزش مؤثر باشد
متن کامل [PDF 197 kb]   (2745 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb