Hashemi S E, Hassanvand Amouzadeh M, Mehrabizadeh Honarmand M, Bassak Nejad S, Rabiei M. Evaluating The Structural Model for Causative and Maintaining Factors of Social Anxiety Disorder in Students of Medical Sciences. J Mazandaran Univ Med Sci 2022; 31 (206) :114-129
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-17268-fa.html
هاشمی سید اسماعیل، حسنوند عموزاده مهدی، مهرابی زاده هنرمند مهناز، بساک نژاد سودابه، ربیعی محمد. ارزیابی الگوی ساختاری عوامل ایجاد کننده و تداوم بخش اختلال اضطراب اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1400; 31 (206) :114-129
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-17268-fa.html
چکیده: (2148 مشاهده)
سابقه و هدف: شناسایی ماهیت اضطراب اجتماعی از طریق عوامل مختلف موثر بر آن میتواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار نظام سلامت قرار دهد. هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی الگوی ساختاری عوامل ایجادکننده و تداوم بخش اختلال اضطراب اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بود.
مواد و روشها: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز بودند که تعداد 670 نفر از آنان به شیوه آنلاین به پرسشنامه هراس اجتماعی، پرسشنامه طرحوارههای ناسازگارانه اولیه یانگ (فرم کوتاه)، مقیاس فعالسازی رفتاری/ بازداری رفتاری، مقیاس ارزیابی موقعیت اجتماعی بزرگسال، پرسشنامه رفتارهای ایمنی بخش هراس اجتماعی، پرسشنامه تنظیم هیجان، مقیاس کوتاه شده افکار و باورهای اجتماعی و مقیاس باورهای مرتبط با خود در اضطراب اجتماعی پاسخ دادند. دادهها با روشهای مدل یابی معادلات ساختاری و بوت استرپ با نرمافزار AMOS تحلیل شدند.
یافتهها: شاخصهای برازش نشان داد مدل پژوهش، برازش مناسبی با دادهها دارد. در مدل پژوهش حاضر مسیرهای مربوط به بازداری رفتاری، بی اعتمادی- بدرفتاری، نقص- شرم، انزوای اجتماعی، معیارهای سختگیرانه از طریق میانجیگرهای ارزیابی موقعیت اجتماعی، رفتارهای ایمنی بخش، تنظیم هیجان، افکار و باورهای اجتماعی، باورهای مرتبط با خود با اضطراب اجتماعی رابطه معنی دار داشتند ولی از طریق مسیر میانجیگر تنظیم هیجان رابطه معنیداری مشاهده نشد (0/0001P<).
استنتاج: با توجه به نقش عوامل ایجادکننده و تداوم بخش در مدل پژوهش، میتوان از آن در طراحی درمان اضطراب اجتماعی و ارتقای سلامت دانشجویان علوم پزشکی بهره گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روانشناسی