Sargolzaei M, Moradi S, Jalahi H, Andarvazh M R. E-learning Readiness and Its Relationship with Demographic Factors in Medical Students of Mazandaran University of Medical Sciences During the COVID-19 Pandemic. J Mazandaran Univ Med Sci 2022; 32 (212) :169-176
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-17479-fa.html
سرگلزایی مجتبی، مرادی سیاوش، جلاهی حسین، اندرواژ محمدرضا. میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی و ارتباط آن با عوامل دموگرافیک دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دوران همهگیری کرونا. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1401; 32 (212) :169-176
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-17479-fa.html
چکیده: (1751 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به قابلیتهای آموزش الکترونیکی و فراهم بودن بستر آن، استفاده از آن برای آموزش دانشجویان علوم پزشکی در دوران همهگیری کرونا، مورد تاکید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی و ارتباط آن با عوامل دموگرافیک دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دوران همهگیری کرونا پرداخته است.
مواد و روشها: مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر بر روی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 1399-1398 انجام شد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 263 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه استاندارد ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی واتکینز و همکاران بود. جهت تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمونهای همبستگی پیرسون، t مستقل و ANOVA استفاده شد.
یافتهها: آمادگی کلی یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان 15/00±103/30 (در سطح متوسط) بود. بیشترین و کمترین میانگین به ترتیب مربوط به مهارتها و ارتباطات پیوسته (4/50±38/67) و انگیزش (3/00±8/14) بود. نتایج مطالعه نشان داد که آمادگی یادگیری الکترونیکی ارتباط معناداری با دوره تحصیلی دارد (0/05< P).
استنتاج: نتایج این مطالعه نشان داد که آمادگی کلی دانشجویان پزشکی این دانشگاه جهت یادگیری الکترونیکی در سطح متوسط و در دوره کارورزی، میزان این آمادگی بهطور محسوسی بالاتر از سایر دورهها بود. از این رو پیشنهاد میشود اساتید جهت افزایش انگیزه دانشجویان حضور خود را پررنگتر نمایند.
نوع مطالعه:
گزارش کوتاه |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی