Mohammadi Zeidi I, Pakpour Hajiagha A, Mohammadi Zeidi B. Evaluation of Educational Programs Based on the Theory of Planned Behavior on Employees’ Safety Behaviors. J Mazandaran Univ Med Sci 2013; 22 (97) :166-177
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-1775-fa.html
محمدی زیدی عیسی، پاکپور حاجی آقا امیر، محمدی زیدی بنفشه. ارزشیابی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامهریزی شده بر عملکرد ایمن کارگران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1391; 22 (97) :166-177
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-1775-fa.html
چکیده: (13294 مشاهده)
سابقه و هدف: سازمانهای بهداشتی رفتار را بهعنوان عاملی کلیدی زیربنای بیماریهای شایع و مشکلات بهداشتی امروزه میداند، در نتیجه برای کاهش خطرات شغلی توصیه میشود مداخلات ارگونومی با فعالیتهای ارتقاء سلامت با هدف اصلاح رفتار ترکیب شوند. این مطالعه با هدف ارزشیابی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزی شده در بهبود عملکرد ایمن کارگران صنایع چینی شهرک صنعتی قزوین در نیمه اول سال 1389 طراحی و اجرا شد.
مواد و روشها: تعداد 75 نفر کارگر در هر یک از گروههای مداخله و شاهد در یک کارآزمایی نیمه تجربی تصادفی کنترل شده شرکت کردند. اطلاعات دموگرافیک و دادههای مرتبط سازههای تئوری رفتار برنامهریزی شده، آگاهی و عملکرد ایمن در آغاز، 3 ماه و 6ماه بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه خودگزارشی و چک لیست عملکرد ایمن جمعآوری شد. پانل خبرگان، ضریب آلفای کرونباخ، ضریب آزمون بازآزمون، ضریب کاپا برای تأیید ویژگیهای روانسنجی ابزار بهکار رفتند. مداخله آموزشی به همراه کتابچه در قالب 4 کلاس آموزشی 60- 45 دقیقهای با حضور 15- 8 کارگر در هر کلاس، به شیوه بحث گروهی با تمرکز بر سازههای تئوری رفتار برنامهریزی و اجرا شد، سپس اطلاعات با استفاده از آزمونهای آماری تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین سنی شرکتکنندگان 4/7 ± 31 و 65 درصد آنها مرد بودند. قبل از آموزش بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک و متغیرهای اصلی پژوهش اختلاف معنیداری وجود نداشت، اما پس از آموزش یافتهها نشان دهنده تغییر معنیدار میانگین امتیاز نگرش (از 3/5 ± 2/17 به 5/4 ± 6/25) (001/0>p)، هنجار انتزاعی (از 1/2 ± 7/4 به 5/1 ± 0/7) (05/0>p)، کنترل رفتاری درک شده ( از 1/1 ± 7/2 به 6/1 ± 8/6) (001/0>p)، قصد (از 6/3 ± 0/8 به 8/2 ± 9/10) (05/0>p)، رفتار خودگزارشی (از 0/1 ± 2/2 به 2/1 ± 6/3) (05/0>p)، آگاهی (از 8/1 ± 0/7 به 5/1 ± 8/9) و عملکرد ایمن (از 5/1 ± 3/6 به 1/2 ± 5/8) (05/0>p)، پس از آموزش در گروه مداخله و عدم تغییر معنیدار متغیرهای مذکور در گروه کنترل بود.
استنتاج: نتایج تحقیق نشان میدهد که مداخله آموزشی بر مبنای سازههای تئوری رفتار برنامهریزی شده قادر است آگاهی، نگرش، هنجار انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده کارگران را درباره رفتارهای نا ایمن تغییر دهد و موجب بهبود عملکرد ایمنی آنها شود. لذا استفاده و کاربرد این الگوی تغییر رفتار در سایر محلها و دیگر مشکلات بهداشت حرفهای توصیه میشود.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
عفوني