چکیده: (1546 مشاهده)
سابقه و هدف: بروشور دارویی برگه کاغذی است که با هدف فراهم کردن اطلاعات ضروری جهت استفاده مؤثر و ایمن از دارو، در داخل بسته دارویی قرار میگیرد. از آن جاییکه بروشورها از منابع اصلی کسب اطلاعات در مورد داروها هستند، باید برای عموم مردم قابل درک باشند. در مطالعه حاضر نظر داروسازان در خصوص بروشورهای فراوردههای دارویی ایرانی بررسی شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 203 داروساز شاغل در داروخانههای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران بطور تصادفی انتخاب شدند و سپس نظر آنها در رابطه با بروشورهای فراوردههای دارویی ایرانی بررسی شد. روایی پرسشنامه توسط متخصصان مربوط و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ با نرم افزار Excel 2013 تایید شد.
یافتهها: حدود 76/5 درصد از داروسازان معتقد بودند، پزشکان به میزان کمی در ارتباط با محتویات بروشورهای دارویی از آنها در داروخانه سوال میکنند. تنها 7 درصد از داروسازان، ایرادات احتمالی بروشورهای دارویی را به کارشناسان دارویی و مسئولین امر متذکر میشدند. 69/8 درصد از داروسازان نیز اطلاعات موجود در بروشورهای دارویی ایرانی را فاقد تاثیر قابل توجهی در اضافه نمودن اطلاعات علمی خود می دانستند.
استنتاج: براساس یافتههای مطالعه، نظر داروسازان نسبت به کیفیت بروشورهای دارویی ایرانی (ایجاد ترس و نگرانی از بروز عوارض جانبی، اندازه خط و فونت مطالب، اضافه نمودن اطلاعات علمی داروسازان و ...) در حد مطلوب نبود و باید ساز و کارهای مناسبی در مقررات مربوط به تهیه بروشورها و نظارت سازمان غذا و دارو جهت ارتقای سطح اطلاعات در بروشورهای دارویی انجام شود.
نوع مطالعه:
گزارش کوتاه |
موضوع مقاله:
داروسازی