Heydari Gorji M A, Araghian Mojarad F, Jafari H, Gholipour A, yazdani Cherati J. Comparing the Effects of Familiar and Unfamiliar Voices as Auditory Sensory Stimulation in Level of Consciousness among Traumatic Comatose Patients in Intensive Care Unit. J Mazandaran Univ Med Sci 2013; 22 (97) :208-214
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-1821-fa.html
حیدری گرجی محمدعلی، عراقیان مجرد فرشته، جعفری هدایت، قلی پور افشین، یزدانی چراتی جمشید. مقایسه اثرتحریکات شنوایی با صدای آشنا و نا آ شنا بر سطح هوشیاری بیماران ضربه مغزی بستری در بخش مراقبت های ویژه. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1391; 22 (97) :208-214
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-1821-fa.html
چکیده: (24724 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از نتایج آسیبهای مغزی کما است. از سوی دیگر از عوارضی که بیماران کمایی را در بخشهای ICU تهدید مینماید، خطر بروز محرومیت حسی است. هدف از این مطالعه مقایسه تأثیر انواع صداها بر روی سطح هوشیاری بیماران کمایی میباشد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسوکور میباشد. جامعه مورد پژوهش،
45 بیمار کمایی تروماتیک با 8 ≥GCS و بین سنین 15- 75 سال میباشد. که به روشن نمونه گیری در دسترس و به طور تصادفی در سه گروه تخصیص یافتند. بیماران گروه یک (تحریک شنوایی با صدای فرد آشنا) و گروه دو (تحریک شنوایی با صدای ناآشنا)، روزانه 2 بار هر بار به مدت 5-10 دقیقه تحریک شدند ابزار بررسی سطح هوشیاری بیماران، GCS بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافتهها: میانگین سطح هوشیاری روز اول قبل از مطالعه در گروه مداخله 1 (40/6) و گروه مداخله 2 (66/5) و گروه کنترل (53/5) بوده است. آزمون آماری ANOVA نشان میدهد که بین میانگین سطح هوشیاری قبل از مداخله در گروهها اختلاف آماری معنیدار وجود ندارد. برای مقایسه مدت زمان رسیدن به 15 GCS= آزمون آماری test Log Rank نشان داد که مدت زمان رسیدن به 15 GCS= با مقدار آماره 765/16 X2= اختلاف معنیدار وجود دارد (0001/0 =p). گروه یک نسبت به گروه دو و کنترل زودتر به 15 GCS=رسیدهاند.
استنتاج: با توجه به این که تأثیر صدای آشنا بیش از صدای نا آشنا بوده است لذا توصیه میشود در صورت امکان برنامه تحریکات شنوایی با صدای آشنا برای بیماران کمایی در بخشهای ICU فراهم گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |