Ghobeishi pour H, Jahanbani E, bakhshi F, sabohi F, norozi N. Relationship Between Depression and Quality of Life with Academic Performance Among Students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences During the COVID-19 Pandemic. J Mazandaran Univ Med Sci 2025; 35 (248) :112-117 URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18585-fa.html
غبیشی پور هدی، جهانبانی وشاره عفت، بخشی فعله فاطمه، صبوحی فاطمه، نوروزی نگار. بررسی ارتباط افسردگی و کیفیت زندگی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی اهواز در دوران پاندمی کرونا. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1404; 35 (248) :112-117
سابقه و هدف:بررسی عملکرد تحصیلی دانشجویان و عوامل تأثیرگذار بر آن از جمله افسردگی و کیفیت زندگی آنها دارای اهمیت بالایی میباشد.این مطالعه با هدف تعیین رابطه افسردگی و کیفیت زندگی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، انجام پذیرفت. مواد و روش ها:جامعه آماری این پژوهش توصیفی- همبستگی، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در سال ۱۳۹۹ (۵۷۹۵ نفر) بود که از این تعداد، ۳۶۰ نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای افسردگی بک، پرسشنامه کیفیت زندگی، پرسشنامه عملکرد تحصیلی و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 انجام گرفت. یافتهها:بیشترین میزان افسردگی در دانشجویان داروسازی با میانگین 4/20و ضعیف ترین کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی به ترتیب با میانگین8/61 و 11/62 مربوط به دانشکده توانبخشی و دندانپزشکی بوده است. همچنین بین متغیر افسردگی و عملکرد تحصیلی ارتباط معنیداری (ارتباط معکوس) وجود دارد ( 0/001>P)؛ اما بین عملکرد تحصیلی و کیفیت زندگی 0/12= Pارتباط معنیداری مشاهده نشد. از بین متغیرهای مستقل با متغیر وابسته عملکرد تحصیلی ارتباط معنیداری یافت نشد و فقط بین افسردگی و وضعیت اقتصادی ارتباط معکوسی مشاهده شد (0/02= P). استنتاج:در دوران همهگیری کووید-۱۹، افسردگی بهطور غیر مستقیم بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار بود. بنابراین، توجه جدی به بهبود افسردگی و مدیریت عوامل روانی در محیطهای دانشگاهی ضروری به نظر میرسد.در این راستا میتوان با فعال نمودن مراکز مشاورهای در دانشگاه و خوابگاههای دانشجویی و تدوین برنامههای هدفمند در جهت ارتقا عملکرد تحصیلی گام برداشت.