Zarei E, Arab M, Rashidian A, Ghazi Tabatabaei S M, Rahimi forushani A. The Relationship between Hospital Service Quality and Patient’s Perceived Value . J Mazandaran Univ Med Sci 2013; 22 (98) :105-112
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-1874-fa.html
زارعی احسان، عرب محمد، رشیدیان آرش، قاضی طباطبایی سید محمود، رحیمی فروشانی عباس. رابطه بین کیفیت خدمات ارائه شده با ارزش ادراک شده توسط بیماران بستری در بیمارستان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1391; 22 (98) :105-112
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-1874-fa.html
چکیده: (14179 مشاهده)
سابقه و هدف: ارزش ادراک شده به مفهوم ارزیابی کلی مشتری از میزان مطلوبیت یک کالا یا خدمت بر مبنای ادراک وی از منافع دریافت شده در مقابل هزینههای پرداخت شده است. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستانهای خصوصی شهر تهران با ارزش ادراک شده از سوی بیماران بود.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی و توصیفی- تحلیلی در سال 1389 انجام شد. تعداد نمونههای مطالعه 969 بیمار بود که از 8 بیمارستان عمومی خصوصی در شهر تهران انتخاب شدند. دادههای مطالعه از طریق یک پرسشنامه 18 آیتمی (شامل 14 آیتم کیفیت، 4 آیتم ارزش ادراک شده) جمع آوری شد که روایی و پایایی آن تأیید شده بود. آنالیز داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و رگرسیون چند متغیره در نرم افزار SPSS17 انجام شد.
یافتهها: بهطور کلی میانگین نمره ادراک بیماران از کیفیت خدمات، 01/4 و میانگین نمره کلی ارزش ادراک شده نیز 43/3 از 5 بود. بر اساس نتایج رگرسیون، حدود 27 درصد از واریانس ارزش ادراک شده توسط ابعاد کیفیت خدمت تبیین میشود. کیفیت تعامل قویترین عامل مؤثر بر ارزش ادراک شده بیمار است که قدرت پیشبینی این عامل حدود دو برابر دو بعد دیگر کیفیت (کیفیت فرایند و کیفیت محیط) است.
استنتاج: سه بعد کیفیت خدمات تعیینکنندههای کلیدی ارزش ادراک شده در بیمارستانهای خصوصی تهران بودند. برای ارتقاء ارزش ادراک شده از سوی بیماران، اقدامات بهبود کیفیت باید بر کاهش و متناسب کردن هزینههای پولی، زمانبندی و انجام دقیق خدمات، و تقویت جنبههای روابط بین شخصی و مهارتهای ارتباطی پزشکان، پرستاران و پرسنل متمرکز باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
آمار زیستی