سابقه و هدف: تفکر نقادانه به عنوان یک عامل مهم برای به دست آوردن نتایج تحصیلی مطلوب و همچنین عملکرد مناسب در حرفه محسوب میشود. هدف از این مطالعه ارزیابی مهارتهای تفکر انتقادی و حوزه های آن در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود.
مواد و روشها: 120 دانشجوی پزشکی با نمونه گیری به روش تصادفی خوشهای بررسی شدند. مهارتهای تفکر انتقادی با استفاده از پرسشنامه آزمون مهارتهای تفکرانتقادی کالیفرنیا (CCTST) مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و آزمون t-test تحلیل شدند.
یافتهها: 118 دانشجوی پزشکی پرسشنامه آزمون مهارتهای تفکرانتقادی کالیفرنیا را تکمیل کردند. میانگین و انحراف معیار نمرات آنان 37/3 ±91/10 بود. نمره کل و نمره هیچ کدام از حوزه های تفکر انتقادی با جنسیت و وضعیت تأهل و مقطع تحصیلی مرتبط نبود (05/0