دوره 33، شماره 225 - ( مهر 1402 )                   جلد 33 شماره 225 صفحات 173-162 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan S, Andarvazh M R, Hosseinnataj A, Sajedi M, Mortezazadeh F. Comparison of Face-to-Face and Virtual Education: The Perspective of Students at Mazandaran University of Medical Sciences. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 33 (225) :162-173
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18844-fa.html
دهقان سمانه، اندرواژ محمد رضا، حسین نتاج ابوالفضل، ساجدی مریم، مرتضی زاده فاطمه. مقایسه آموزش حضوری و مجازی: دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (225) :162-173

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18844-fa.html


چکیده:   (1452 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت آموزش مجازی به تنهایی یا در کنار آموزش حضوری، مطالعه حاضر به مقایسه آموزش حضوری و مجازی از دیدگاه دانشجویان ‌دانشگاه ‌علوم ‌پزشکی‌مازندران در سال۱۴۰1، به همراه بررسی فاکتورهای موثر بر کارایی این دو روش آموزشی پرداخته ‌است.
مواد و روشها: در مطالعه تحلیلی- مقطعی حاضر نظرات دانشجویانی که حداقل یک ترم تحصیلی را در قالب آموزش حضوری و حداقل یک ترم را نیز به‌صورت مجازی گذرانـده بودنـد، در سال تحصیلی 1402-1401 در ارتباط با کیفیت آموزش حضوری و مجازی بررسی گردید. مقایسه میانگین نمرات توسط آزمون‌های مستقل‌تی و آنالیز واریانس انجام شد. هم‌چنین جهت بررسی ارتباط بین شیوه آموزش و همین‌طور نمرات آموزش حضوری و مجازی با متغیرهای مستقل به ترتیب از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون‌خطی استفاده‌ شد. کلیه تحلیل‌ها با استفاده از نرم‌افراز SPSS22 انجام گردید.
یافتهها: در مطالعه حاضر 311 دانشجو شرکت داشتند که 66/2 درصد آنان زن بودند. با توجه به نتایج، میانگین کل نمره آموزش حضوری و مجازی به‌ترتیب 68/65±14/65 و 55/90±17/39 بود. متغیرهایی چون وضعیت اشتغال، نام دانشکده، تعداد ترم‌های حضوری، سطح مهارت استفاده از تجهیزات و معدل با نمره آموزش حضوری و وضعیت تاهل و تعداد ترم‌های آموزش حضوری با نمره آموزش مجازی ارتباط معنی‌داری داشته‌اند(0/05 P<‌).

استنتاج: در این مطالعه میانگین نمره آموزش حضوری در مقایسه با آموزش مجازی بالاتر بود‌ه ‌است. با توجه به احتمال رخداد هرگونه شرایط اضطراری و ایجاد اختلال در آموزش حضوری دانشگاه‌ها و موسسات‌آموزشی، انتظار می‌‌‌‌رود کیفیت آموزش مجازی در آینده با برنامه‌‌ریزی آموزشی دقیق‌تر بهبود یابد.
 
متن کامل [PDF 525 kb]   (567 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشكی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb