Dehghan S, Andarvazh M R, Hosseinnataj A, Sajedi M, Mortezazadeh F. Comparison of Face-to-Face and Virtual Education: The Perspective of Students at Mazandaran University of Medical Sciences. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 33 (225) :162-173
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18844-fa.html
دهقان سمانه، اندرواژ محمد رضا، حسین نتاج ابوالفضل، ساجدی مریم، مرتضی زاده فاطمه. مقایسه آموزش حضوری و مجازی: دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (225) :162-173
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18844-fa.html
چکیده: (1452 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت آموزش مجازی به تنهایی یا در کنار آموزش حضوری، مطالعه حاضر به مقایسه آموزش حضوری و مجازی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکیمازندران در سال۱۴۰1، به همراه بررسی فاکتورهای موثر بر کارایی این دو روش آموزشی پرداخته است.
مواد و روشها: در مطالعه تحلیلی- مقطعی حاضر نظرات دانشجویانی که حداقل یک ترم تحصیلی را در قالب آموزش حضوری و حداقل یک ترم را نیز بهصورت مجازی گذرانـده بودنـد، در سال تحصیلی 1402-1401 در ارتباط با کیفیت آموزش حضوری و مجازی بررسی گردید. مقایسه میانگین نمرات توسط آزمونهای مستقلتی و آنالیز واریانس انجام شد. همچنین جهت بررسی ارتباط بین شیوه آموزش و همینطور نمرات آموزش حضوری و مجازی با متغیرهای مستقل به ترتیب از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیونخطی استفاده شد. کلیه تحلیلها با استفاده از نرمافراز SPSS22 انجام گردید.
یافتهها: در مطالعه حاضر 311 دانشجو شرکت داشتند که 66/2 درصد آنان زن بودند. با توجه به نتایج، میانگین کل نمره آموزش حضوری و مجازی بهترتیب 68/65±14/65 و 55/90±17/39 بود. متغیرهایی چون وضعیت اشتغال، نام دانشکده، تعداد ترمهای حضوری، سطح مهارت استفاده از تجهیزات و معدل با نمره آموزش حضوری و وضعیت تاهل و تعداد ترمهای آموزش حضوری با نمره آموزش مجازی ارتباط معنیداری داشتهاند(0/05 P<).
استنتاج: در این مطالعه میانگین نمره آموزش حضوری در مقایسه با آموزش مجازی بالاتر بوده است. با توجه به احتمال رخداد هرگونه شرایط اضطراری و ایجاد اختلال در آموزش حضوری دانشگاهها و موسساتآموزشی، انتظار میرود کیفیت آموزش مجازی در آینده با برنامهریزی آموزشی دقیقتر بهبود یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی