دوره 33، شماره 220 - ( اردیبهشت 1402 )                   جلد 33 شماره 220 صفحات 186-173 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseynizadeh dogolsar F, Zeinabadi H, Nave ebrahim A, Abbasian H, Firuozi H. Designing and Validating an Ideal Model for Social Responsiveness in General Medical Education according to Experts. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 33 (220) :173-186
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19072-fa.html
حسین زاده دوگلسر فاطمه، زین‌آبادی حسن‌رضا، نوه ابراهیم عبدالرحیم، عباسیان حسین، فیروزی حسین. طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب پاسخگویی اجتماعی در آموزش پزشکی عمومی، بر اساس درک صاحبنظران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (220) :173-186

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19072-fa.html


چکیده:   (483 مشاهده)
 سابقه و هدف: آموزش پزشکی پاسخگو، در تمام حیطه‌های عملیاتی خود اولویت مشکلات بهداشتی جامعه را در نظر می‌گیرد و هدف آن تربیت پزشکانی است که می‌خواهند و می‌توانند به جامعه خود خدمت نمایند. بر همین مبنا، هدف مطالعه حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب پاسخگویی اجتماعی در آموزش پزشکی عمومی بود.
مواد و روشها: به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، از رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده‌ بنیاد استفاده شد. مشارکت‌کنندگان پژوهش شامل 21 نفر از مطلعین کلیدی آموزش پزشکی (مدیران، سوپروایزرها، پزشکان هیأت علمی، مسئولین آموزش مراکز آموزشی- درمانی) در استان مازندران بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته بوده است و روش نمونه‌گیری، هدفمند از نوع «گلوله برفی» و «نمونه‌گیری مورد مطلوب» بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و براساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. همچنین برای اعتباربخشی از شاخص‌ مقبولیت استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش، نشان دهندۀ 104 مفهوم ذیل 29 مقوله اصلی است که به‌ صورت مدل پارادایمی در قالب شش طبقۀ فراگیر شامل (شرایط علی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، پدیده محوری، راهبردها و پیامدها) مدل پارادایمی پاسخگویی اجتماعی در آموزش پزشکی عمومی را به ‌صورت عمیق و غنی توصیف مینماید.
استنتاج: پژوهش حاضر با کاربست نظریه داده ‌بنیاد، دیدگاه و الگویی کل‌گرا و نظام‌مند را در خصوص آموزش پاسخگویی اجتماعی پیشنهاد می‌کند که می‌تواند مورد استفادۀ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سیاستگذاران، برنامهریزان و کارگزاران مربوطه قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 362 kb]   (408 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشكی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb