دوره 33، شماره 225 - ( مهر 1402 )                   جلد 33 شماره 225 صفحات 194-185 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadinia F. Explaining the Role Modeling of Teachers in Professional Identity Formation of Medical Residents. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 33 (225) :185-194
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19467-fa.html
احمدی نیا فاطمه. نقش الگویی اساتید در شکل‌گیری هویت حرفه‌ای دستیاران پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (225) :185-194

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19467-fa.html


چکیده:   (1075 مشاهده)
سابقه و هدف: نقش الگویی به‌عنوان "فعالیت هدفمندی که دانش، مهارت، نگرش و رفتار اخلاقی که دانشجویان باید کسب کنند را نشان میدهد" تعریف میشود. این یک روش آموزشی قدرتمند مناسب برای محیط پزشکی است که در آن دانشجویان این فرصت را دارند که اساتید خود را در عمل و رفتارهای مؤثر آنها مشاهده کنند. همه اساتید علوم پزشکی به شیوه مورد نظر خود در تربیت نیروی انسانی کوشا هستند، ولی آن چه اهمیت دارد، هویت حرفهای دانشجویان پزشکی برای تبدیل شدن به یک پزشک خوب است که در اولویت قرار دارد. هدف از این مطالعه تبیین نقش الگویی اساتید در شکل‌گیری هویت حرفه ای دستیاران پزشکی می باشد.
مواد و روشها: در این مطالعه کیفی 16 دستیار (مرد و زن) 26 تا 40 ساله در 4 گروه آموزشی اصلی شرکت کردند. نمونهگیری هدفمند در 4 بیمارستان تخصصی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. داده‌ها با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته جمعآوری و با استفاده از تحلیل محتوای متعارف تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: تجزیه و تحلیل داده‌های این مطالعه، 4طبقه اصلی "دسترسی به نقش الگوها" شامل: الگوی اخلاقی، الگوی حرفه‌ای، الگوی منشی و شخصیتی، الگوی تعاملات بین فردی را مشخص نمود. این طبقات مفهوم سازی شده از درون داده های مطالعه ، فرصت‌های سازنده برای شکل‌گیری هویت حرفه‌ای دستیاران پزشکی تبیین شدند.
استنتاج: براساس مطالعه نقش الگویی ترکیبی از ویژگی‌های فردی و مراقبت حرفه‌ای از بیمار است که به طور ضمنی در آموزش پزشکی آشکار می‌شود. تعالی در الگوسازی مستلزم نشان دادن مراقبت بالینی متعالی، مهارت‌های آموزشی و تقویت خصوصیات شخصی خوب اساتید است. مطالعات بیش‌تر دراین حوزه و مداخلات موثر می‌تواند بر توانمندسازی همیشگی اساتید و ایجاد محیط مثبت یادگیری جهت شکلگیری هویت حرفه‌ای دانشجویان و دستیاران اثرگذار باشد.
 
متن کامل [PDF 715 kb]   (488 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشكی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb