Yousefi S, Mayeli P. Psychometricproperties of the Persian Version of the International Depression Questionnaire (IDQ) and the International Anxiety Questionnaire (IAQ) in students of Tehran Medical Sciences Universities. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 33 (2) :232-246 URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19645-fa.html
یوسفی شهاب، مایلی پیمان. ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه بینالمللی افسردگی (IDQ) و پرسشنامه بینالمللی اضطراب (IAQ) در دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (2) :232-246
سابقه و هدف:آخرین ویراست طبقهبندی بینالمللی بیماریها (ICD-11) در سال 2022 شامل توصیفات و قوانین تشخیصی به روز شده برای «دوره افسردگی» و «اختلال اضطراب فراگیر» بود. تنها معیار خودگزارشی همسو با این اختلالات پرسشنامه بینالمللی افسردگی (IDQ) و پرسشنامه بینالمللی اضطراب (IAQ) است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه بینالمللی افسردگی (IDQ) و پرسشنامه بینالمللی اضطراب (IAQ) در ایران با تمرکز بر جمعیت دانشجویی بود. مواد و روشها:در قالب یک مطالعه توصیفی، 550 دانشجوی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول تحصیل بودند، از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و ابزارهای پژوهش را تکمیل کردند. برای بررسی پایایی این دو پرسشنامه از دو شیوه همسانی درونی و بازآزمایی با فاصله 2 هفته استفاده شد. روایی سازه آنها در نمونه دانشجویان، با استفاده از تحلیلهای عاملی اکتشافی و تأییدی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها:طبق نتایج، ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای افسردگی و اضطراب به ترتیب برابر 92/0 و 93/0 و ضریب همبستگی درونطبقهای 86/0 و 84/0 بود که نشان دهنده همسانی درونی و پایایی بازآزمایی بالای هر دو پرسشنامه بود. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که تمام پرسشها در هر دو پرسشنامه به یک عامل مربوط میشوند. استنتاج:در مجموع، میتوان نتیجه گرفت که هر دو پرسشنامه بهعنوان ابزاری کوتاه، این قابلیت را دارند که در حوزههای بالینی و پژوهشی بهمنظور غربالگری، تشخیص و پایش درمان افسردگی و اضطراب در جمعیت دانشجویی مورد استفاده قرار گیرند.