دوره 33، شماره 2 - ( ویژه‌نامه شماره دو - آذر 1402 )                   جلد 33 شماره 2 صفحات 246-232 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi S, Mayeli P. Psychometricproperties of the Persian Version of the International Depression Questionnaire (IDQ) and the International Anxiety Questionnaire (IAQ) in students of Tehran Medical Sciences Universities. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 33 (2) :232-246
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19645-fa.html
یوسفی شهاب، مایلی پیمان. ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسش‌نامه بین‌المللی افسردگی (IDQ) و پرسش‌نامه بین‌المللی اضطراب (IAQ) در دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (2) :232-246

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19645-fa.html


چکیده:   (932 مشاهده)
  سابقه و هدف: آخرین ویراست طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها (ICD-11) در سال 2022 شامل توصیفات و قوانین تشخیصی به روز شده برای «دوره افسردگی» و «اختلال اضطراب فراگیر» بود. تنها معیار خودگزارشی هم‌سو با این اختلالات پرسش‌نامه بینالمللی افسردگی (IDQ) و پرسش‌نامه بینالمللی اضطراب (IAQ) است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه بینالمللی افسردگی (IDQ) و پرسش‌نامه بینالمللی اضطراب (IAQ) در ایران با تمرکز بر جمعیت دانشجویی بود.
مواد و روشها: در قالب یک مطالعه توصیفی، 550 دانشجوی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول تحصیل بودند، از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و ابزارهای پژوهش را تکمیل کردند. برای بررسی پایایی این دو پرسش‌نامه از دو شیوه همسانی درونی و بازآزمایی با فاصله 2 هفته استفاده شد. روایی سازه آنها در نمونه دانشجویان، با استفاده از تحلیل‌های عاملی اکتشافی و تأییدی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافتهها: طبق نتایج، ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش‌نامههای افسردگی و اضطراب به ترتیب برابر 92/0 و 93/0 و ضریب هم‌بستگی درون‌طبقه‌ای 86/0 و 84/0 بود که نشان‌ دهنده همسانی درونی و پایایی بازآزمایی بالای هر دو پرسش‌نامه بود. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که تمام پرسش‌ها در هر دو پرسش‌نامه به یک عامل مربوط می‌شوند.
استنتاج: در مجموع، می‌توان نتیجه گرفت که هر دو پرسش‌نامه بهعنوان ابزاری کوتاه، این قابلیت را دارند که در حوزه‌های بالینی و پژوهشی بهمنظور غربالگری، تشخیص و پایش درمان افسردگی و اضطراب در جمعیت دانشجویی مورد استفاده قرار گیرند.
 
متن کامل [PDF 985 kb]   (327 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb