Ehsani H, Jafari A, Aliakbari A, Nadi Ghara A A, Nahvi A. Effectiveness of Health Education Using Animation Compared to Traditional Education Methods on Health Knowledge and Behavior and Periodontal Indices of 13-15 Years Old Students from Selected Schools in Sari City. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 33 (228) :114-124
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20054-fa.html
احسانی حدیث، جعفری علی، علی اکبری امیرحسین، نادی قرا علی اصغر، نحوی اعظم. اثربخشی آموزش بهداشت توسط انیمیشن در مقایسه با آموزش با شیوه معمول بر دانش و رفتار بهداشتی و نیز شاخصهای پریودنتال دانشآموزان 13 تا 15 ساله مدارس منتخب شهرستان ساری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (228) :114-124
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20054-fa.html
چکیده: (1364 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش بهداشت دهانی در سنین نوجوانی، میتواند سبب تغییر دانش و رفتار بهداشتی ایشان شده و در نهایت به پیشگیری از بروز بیماریهای پریودنتال دوره بلوغ منجر شود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثرگذاری آموزش بهداشت دهانی توسط انیمیشن و آموزش شفاهی به روش معمول در تغییر دانش، رفتار و شاخصهای پریودنتال نوجوانان، انجام پذیرفت.
مواد و روشها: در مطالعه مداخلهای نیمه تجربی حاضر، 371 دانشآموز 13 تا 15 ساله مدارس منتخب ساری، که توسط نمونهگیری خوشهای برگزیده شد و دارای معیارهای ورود و فاقد معیارهای خروج بودند، به دو گروه کنترل با آموزش شفاهی (187 نفر) و مداخله با آموزش توسط انیمیشن(184 نفر) تقسیم شدند. پرسشنامه و معاینات بالینی شاخصهای لثهای(GI)، پلاک(PI) و خونریزی از سالکوس لثه (SBI) پیش از مداخله و چهار هفته پس از مداخله انجام شد و دادهها در نرمافزار SPSS ver23 وارد شد. از آزمونهای t مستقل و کوواریانس جهت آنالیز دادهها استفاده شده و 0/05P< معنیدار در نظر گرفته شد.
یافتهها: پس از مداخله، میانگین نمرات شاخصهای دانش، رفتار، GI، PI و SBI به ترتیب از 6/27، 5/90، 1/10، 0/85 و 0/31 به7/53، 7/08 ، 0/73، 0/53 و 0/21 تغییر یافت. تمامی شاخصها در گروه کنترل نیز بهبود یافتند؛ با این حال، پس از مداخله، اختلاف چشمگیری میان گروه انیمیشن و گروه کنترل در تمامی شاخصها، به استثنای رفتار بهداشتی، به ثبت رسید (0/05P<).
استنتاج: آموزش بهداشت دهانی توسط انیمیشن رویکردی نوین و تاثیرگذار است که میتواند جذابیت بیشتری برای نوجوانان داشته و در پیشگیری از بیماریهای پریودنتال موثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت