دوره 33، شماره 227 - ( آذر ماه 1402 )                   جلد 33 شماره 227 صفحات 117-106 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadi A, karimi Z, Ramezani T, Hosseinnataj A, Papi S. Investigating the Relationship between Fear of Falling and Functional Status with Traffic Behavior of Older Pedestrians in Sari City. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 33 (227) :106-117
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20104-fa.html
ایزدی امیررضا، کریمی زینب، رمضانی طاهره، حسین نتاج ابوالفضل، پاپی شهاب. بررسی ارتباط ترس از سقوط و وضعیت عملکردی با رفتارترافیکی عابران پیاده سالمند شهر ساری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (227) :106-117

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20104-fa.html


چکیده:   (614 مشاهده)
سابقه و هدف: عابران پیاده، آسیبپذیرترین افراد در سیستم ترافیکی هستند و سالانه هزاران عابر پیاده در اثر تصادفات ترافیکی مجروح یا کشته میشوند. رفتار عابران پیاده، از عوامل انسانی دخیل در وقوع حوادث ترافیکی است. در این بین، آسیب در گروههای سنی 60 سال و بالاتر، بیشتر میباشد. از اینرو، مطالعه حاضر بهمنظور تعیین ارتباط ترس از سقوط و وضعیت عملکردی با رفتارترافیکی عابران پیاده سالمند شهر ساری انجام پذیرفت.
مواد و روشها: مطالعه حاضر به‌صورت توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است که در سال 1402-1401 در شهر ساری انجام شد. جامعه پژوهش، شامل کلیه سالمندان 60 سال و بالاتر تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر ساری بود. با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج و با نمونهگیری به روش تصادفی چندمرحلهای، تعداد 630 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه ویژگیهای جمعیتشناختی، پرسشنامه وضعیت عملکردی Womac، ترس از سقوط (FES) و رفتار ترافیکی استفاده شد. دادهها در نرمافزار آماری SPSS-22، آنالیز شد. سطح معنیداری آزمونها، 0/05 در نظر گرفته شد.
یافتهها: میانگین سنی سالمندان شرکتکننده، 7/61±67/34 سال بود. 53/2 درصد از شرکتکنندگان، مرد و71/4 درصد، متأهل بودند. میانگین و انحراف معیار نمرات وضعیت عملکردی، ترس از سقوط و رفتار ترافیکی بهترتیب 17/62±56/65، 12/56±30/69و12/01±106/06 بود. نتایج همبستگی نشان داد که وضعیت عملکردی همبستگی معنادار معکوس با ترس از سقوط (0/001P< و0/22- r=) و همبستگی معنادار مثبت با رفتار ترافیکی دارد (0/001P< و 0/32r=). بین ترس از سقوط و رفتار ترافیکی ارتباط معنیداری مشاهده نشد. جنس، وضعیت تأهل، مدت زمان پیادهروی، وسیله جابجایی و سن دارای ارتباط معنیدار با ترس از سقوط و وضعیت عملکردی بودند(0/001P<). مدت زمان پیادهروی ارتباط معنیداری با رفتار ترافیکی داشت(0/001P<).
استنتاج: با توجه به نتابج مطالعه ترس از سقوط و وضعیت جسمانی افراد سالمند بر رفتار ترافیکی آنان مؤثر است و این امر می تواند میزان تصادفات را در این گروه افزایش دهد، لذا توجه به این موضوع در میان رانندگان حائز اهمیت میباشد.

 
متن کامل [PDF 825 kb]   (282 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: طب سالمندان

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb