Fazlifar K, Modanloo S, Aghaei N, Nikbakht R. The Relationship Between Mental Health Literacy and Attitude towards Seeking Professional Psychological Help in Adolescents. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 33 (230) :89-85
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20426-fa.html
چکیده: (۱۹۷۷ مشاهده)
سابقه و هدف: مشکلات سلامت روان در دوره نوجوانی از شیوع بالایی برخوردار است و دانشآموزان به عنوان قشر فعال جامعه، تحت تاثیر این مشکلات قرار میگیرند. در این زمینه سواد سلامت روان و کمک طلبی روانشناختی حرفه ای از مولفههایی هستند که در پیشگیری، تشخیص و درمان به هنگام اختلالات روانی اهمیت دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط سواد سلامت روان با نگرش به کمک طلبی روانشناختی حرفهای در دانشآموزان مقطع دبیرستان شهر آمل در سال تحصیلی 1402-1401 انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است که در دانشآموزان دبیرستانی شهر آمل در سال تحصیلی 1402-1401 انجام شد. با نمونهگیری به روش تصادفی چندمرحلهای، تعداد 416 دانشآموز در مطالعه شرکت کردند که با در نظرگرفتن معیارهای ورود و خروج، 357 نفر از آنها وارد آنالیزها شدند. از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و تحصیلی، مقیاس سواد سلامت روان و فرم کوتاه مقیاس نگرش به کمک طلبی روانشناختی حرفهای جهت جمعآوری دادهها استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22، آمار توصیفی، مدل رگرسیون خطی تعمیم یافته تک متغیره و چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: در این مطالعه میانگین سنی شرکتکنندگان برابر با 0/645±16/62 سال بود و 52/4 درصد آنها پسر بودند. همچنین اکثر آنها در پایه تحصیلی یازدهم و رشته فنی و حرفهای مشغول به تحصیل بودند. نتایج نشان داد میانگین سواد سلامت روان و نگرش به کمک طلبی روانشناختی حرفهای در دانشآموزان به ترتیب برابر با 9/17±78/32 و4/31±15/70 میباشد که تقریبا در محدوده متوسط قرار داشتند. همچنین بعد توانایی شناسایی اختلالات روانی از بیشترین میانگین (23/34) و بعد آگاهی از عوامل خطر از کمترین میانگین(5/12) در میان ابعاد مولفه سواد سلامت روان برخوردار بودند. نتایج رگرسیون خطی تعمیم یافته تک متغیره نشان داد نگرش به کمک طلبی روانشناختی حرفهای با سواد سلامت روان دانشآموزان، ارتباط مثبت و معناداری دارد(0/05<P). بنابر نتایج رگرسیون خطی تعمیم یافته چندگانه نیز نگرش به کمک طلبی روانشناختی حرفهای، جنسیت دختر و تحصیلات مادر با سواد سلامت روان دانشآموزان ارتباط معناداری داشتند (0/05<P). سایر متغیرهای جمعیت شناختی و تحصیلی با سواد سلامت روان دارای ارتباط معنیداری نبودند(0/05<P).
استنتاج: با توجه به رابطه مستقیم و معناداری که بین سواد سلامت روان و نگرش به کمک طلبی روانشناختی حرفهای در دانشآموزان وجود داشت؛ پیشنهاد میشود که مدیران و مسئولین آموزشی و بهداشتی تدابیر لازم را جهت ارتقاء سواد سلامت روان دانشآموزان اتخاذ نمایند تا موجب افزایش تمایل آنها نسبت به دریافت حمایتهای روانشناختی در مواقع مورد نیاز گردد. همچنین ایجاد شرایط مناسب جهت آموزش و ارتقای سواد سلامت روان اولیای دانشآموزان نیز اهمیت دارد تا بتوانند نقش موثرتری در بهبود و ارتقای سلامت روان خود و فرزندانشان داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روان پرستاری