دوره 34، شماره 240 - ( دی 1403 )                   جلد 34 شماره 240 صفحات 138-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohseni S, Amuei F, Moradi S. Analyzing the Perspectives of Instructors of General Medical Modules on the Inclusion of Health Humanities Fundamentals in the Curriculum. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 34 (240) :129-138
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20457-fa.html
محسنی سیدامیر، عمویی فتانه، مرادی سیاوش. واکاوی نقطه نظرات مدرسین دروس عمومی پزشکی از ضرورت و چگونگی بکارگیری ضروریات علوم انسانی سلامت در برنامه درسی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1403; 34 (240) :129-138

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20457-fa.html


چکیده:   (80 مشاهده)
سابقه و هدف: علوم انسانی سلامت موضوع جدیدی محسوب میشود. این مفهوم بدنبال پاسخی برای این پرسش است که چگونه میتوان آموزش پزشکی و فرایند های طبابت را انسانی تر نمود. در این پژوهش میخواهیم ضرورت و چگونگی ورود ضروریات علوم انسانی سلامت به برنامه آموزشی پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران را شناسایی و تبیین کنیم.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. نمونه های این پژوهش به صورت هدفمندانه انتخاب شدند. نمونه‌ها شامل اعضای هیئت علمی دانشگاهی بودند که فرآیندهای آموزشی نوآورانه داشتند، مدرس دروس عمومی بودند و یا در بحث آموزش پزشکی صاحب نظر بودند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه گروهی نیمه ساختاریافته با روش بحث گروهی متمرکز و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای مرسوم استفاده شد.
یافتهها: پس از طبقه بندی کد ها در نهایت ۱۵۵ کد شناسایی گردید. این کد ها در ۱۴ طبقه دسته بندی شدند که در نهایت در دو تم کلی تر ضرورت و چگونگی جای گرفتند. در تم ضرورت ۶ طیقه و ۶۰ کد شناسایی گردید شامل: الگوواره های پزشکی، سنت پزشکی ایران، مسائل موجود در پزشکی حاضر، تکنولوژی پزشکی، مزایای آموزش علوم انسانی سلامت و مشکلات موجود در کوریکولوم. و در تم چونگی ۸ طبقه و ۹۵ کد شناسایی شد شامل: تعریف دروس کاربردی، تغییر دروس فعلی، مباحث و سرفصل های جدید، تعیین اهداف در جهت تقویت مهارت ها، هنر و علوم انسانی، آموزش در بالین، سیاستگذاری و چالش ها.
استنتاج: نتیجه این پژوهش نشان داد که ورود محتوای علوم انسانی پزشکی/سلامت به کوریکولوم پزشکی عمومی امری ضروریست که باید صورت بگیرد. نیازسنجی در تعریف دروس و سرفصل های جدید و کاربردی سازی دروس موجود در کوریکولوم در جهت بهبود کیفیت آموزش پزشکی باید صورت بگیرد. ورود محتواهای علوم انسانی به کوریکولوم چالش هایی دارد که مسائل فرهنگی، مقاومت در برابر تغییر، برتری طلبی پزشکی ، وجود نگاه بالین محور و تقلیل گرایانه، عدم وجود کوریکولوم مصوب و کوریکولوم بیش از حد شلوغ از جمله این موانع هستند.
متن کامل [PDF 582 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشكی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb