چکیده: (677 مشاهده)
سابقه و هدف: بررسی و شناسایی چالشهای موجود در ساختار مدیریت بیمارستانها که امور اجرایی را در تحقق اهداف با مشکل مواجه مینمایند، امری مهم و ضروری است. بهطوریکه در صورت عدم توجه کافی به پیامدهای ناشی از این چالشها در مدیریت خدمات درمانی و بیمارستانی، ممکن است مشکلات جدی برای ذینفعان از جمله بیماران، کارکنان و مدیران ایجاد شود. از همینرو، در این مطالعه چالشهای اداره امور بیمارستانهای دولتی از دیدگاه ذینفعان شناسایی شده و راهکارهایی برای بهبود آنها ارائه شده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. جامعه مورد مطالعه دو گروه از افراد (کلیه ارائهدهندگان خدمات سلامت و مدیران/خبرگان بیمارستانها) شامل 14 نفر خبره در بیمارستان دولتی بودند. در بخش کیفی، با استفاده از رویکرد مصاحبه نیمهساختاریافته، چالشهای بیمارستانهای دولتی مشخص شده و در بخش کمی با تهیه پرسشنامه بر اساس یافتههای بخش کیفی و نظرات 363 نفر از کارشناسان، اقدام به آزمون عوامل با تحلیل عاملی اکتشافی و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS نسخه 24 شده است.
یافتهها: چالشهای اداره امور بیمارستانهای دولتی از نگاه ذینفعان در چهار دسته چالشهای مالی، مدیریت فرآیندی و تصمیمگیری، مدیریت منابع انسانی و زیرساختی طبقهبندی شده است. نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد چالش مدیریت فرآیندی و تصمیمگیری با ضریب استاندارد 0/89 و معنیداری 7/881، چالشهای مالی با ضریب استاندارد 0/79 و معنیداری 6/994، چالش مدیریت منابع انسانی با ضریب 0/75 و معنیداری 6/641 و چالش زیرساختی با ضریب 0/43 و معنیداری 3/807 محاسبه شدهاند.
استنتاج: نتایج مطالعه نشان میدهد چالشهای مدیریت فرآیندی و تصمیمگیری در بیمارستانهای دولتی به عنوان یک عامل مهم در تحقق اهداف عملیاتی بیمارستان، نمود داشته و سایر عوامل مؤثر در خدماترسانی بیمارستانهای دولتی را تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین چالشهای مالی، مدیریت منابع انسانی و زیرساختی باعث کاهش ظرفیت پاسخگویی بیمارستانها از نظر کمی و کیفی به نیاز بیماران و اهداف سازمانی میشوند.