Rostamtabar Z, Rahimi Esbo S, Mohammadian Amiri M, Gholinia Ahangar H, Ghaemi-Amiri M. Medical Interns’ Self-Evaluation of Clinical Skills Training in the Emergency Department at Babol University of Medical Sciences. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 34 (240) :139-145
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20964-fa.html
رستم تبار زهرا، رحیمی اسبو سبحان، محمدیان امیری مهدی، قلی نیا آهنگر همت اله، قائمی امیری مریم. خودارزیابی از مهارتآموزی کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در بخش اورژانس. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1403; 34 (240) :139-145
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20964-fa.html
چکیده: (510 مشاهده)
سابقه و هدف: مهارتهای بالینی در طب اورژانس بهعنوان یکی از اصلیترین اجزای موفقیت در مدیریت بیماران اورژانس میباشند. با توجه به اهمیت ویژه یادگیری مهارتهای بالینی در طب اورژانس، این مطالعه با هدف تعیین خودارزیابی از مهارتآموزی کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در بخش اورژانس، انجام پذیرفت.
مواد و روشها: این مطالعه بهصورت یک مطالعه توصیفی- مقطعی، روی 100 نفر از کارورزان دانشگاه علوم پزشکی بابل که کارورزی طب اورژانس را گذرانیده بودند، در سال 1402 انجام شد. کارورزان پرسشنامههای دموگرافیک و رضایتمندی از کسب مهارتهای بالینی در اداره بیماران اورژانسی، کسب مهارتهای بالینی در انجام اقدامات درمانی اصلی و آموزش بخش اورژانس را پر کردند. در پایان دادهها وارد نرمافزار SPSS نسخه 27 شد و بهوسیله آمارهای توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین سنی دانشجویان 25/41±1/42 بود. نتایج نشان داد، دانشجویان در زمینههای کسب مهارتهای بالینی در اداره بیماران اورژانسی، کسب مهارتهای بالینی در انجام اقدامات درمانی اصلی و کیفیت آموزش بخش اورژانس به ترتیب بیشترین رضایتمندی را در برخورد با درد شکم، تعبیه لوله بینی- معدهای، شستوشوی معده و تأثیر بخش طب اورژانس در بهبود فعالیتهای اورژانس و به ترتیب کمترین رضایتمندی را در برخورد با فوریتهای محیطی، اداره راه هوایی و ایجاد انگیزه در فراگیران برای مطالعه و کارهای پژوهشی داشتند.
استنتاج: با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، در زمینه برخورد با فوریتهای محیطی، اداره راه هوایی و ایجاد انگیزه در فراگیران برای مطالعه و کارهای پژوهشی، نیاز به برنامهریزی و اتخاذ تدابیری جهت بهبود مهارت بالینی کارورزان، میباشد.
نوع مطالعه:
گزارش کوتاه |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی