Talebi P, Ghahrani N, Sadeghimahalli F, Moradi S. Exploring the Relationship between Lifelong Learning Components and Evidence- Based Medicine Acceptance among Physiopathology Students at Mazandaran University of Medical Sciences, 2023. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 34 (239) :74-80
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20996-fa.html
طالبی پریناز، قهرانی نسیم، صادقی محلی فروزان، مرادی سیاوش. بررسی رابطهی مولفههای یادگیری مادامالعمر با پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد در دانشجویان پزشکی مقطع فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1402. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1403; 34 (239) :74-80
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20996-fa.html
چکیده: (144 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری مادامالعمر برای جامعه پزشکی که لازم میداند فرد متخصص همیشه در کنار آخرین تحولات و پیشرفتهای این حوزه باشد، در این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین یادگیری مادامالعمر و مولفههای آن با پذیرش پزشکی مبتنی بر شواهد در میان دانشجویان پزشکی مقطع فیزیوپاتولوژی دانشکده پزشکی ساری دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1402، بپرداخته شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، 170 دانشجوی مقطع فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با روش نمونهگیری در دسترس وارد تحقیق شدند. ابزار مورد مطالعه دو پرسشنامه با عنوان یادگیری مادام العمر با 14 گویه و سه خرده مقیاس با عناوین باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش، مهارت جستجوی اطلاعات، و توجه به فرصتهای یادگیری و پرسشنامه دیگر پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد میباشد. پس از جمعآوری دادهها در نرمافزار 21 SPSS وارد و یافتهها با انجام آمار توصیفی و آمار استنباطی با انجام آزمونهای همبستگی تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمرهی کل یادگیری مادامالعمر در مطالعهی فوق 4/37±38/61 در محدوده بالا (بالاتر از 36) بوده است. به ترتیب میانگین باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش، مهارت جستجوی اطلاعات و توجه به فرصتهای یادگیری برابر 2/61±20/78، 1/86±10/34و 1/57±7/49 بود. نمره کل پذیرش مبتنی بر شواهد 6/08±34/51نیز در محدوده بالا (بالاتر از 33) قرار داشت. تنها مولفه مهارت جستجوی اطلاعات در یادگیری مادامالعمر با نمره پذیرش پزشکی مبتنی بر شواهد همبستگی مثبت معنیداری نشان داد.
استنتاج: علیرغم بالا بودن میزان رویکرد یادگیری مادام العمر و پذیرش مبتنی بر شواهد همستگی مثبتی بین آنها مشاهده نشد. بنابراین برای ایجاد مهارتهای مدیریت اطلاعات و ارزیابی محیط یادگیری مبتنی بر شواهد باید رویکردهای مناسبی برای ارتقای جهتگیری یادگیری مادامالعمر دانشجویان در نظر گرفته شود.
نوع مطالعه:
گزارش کوتاه |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی