دوره 21، شماره 2 - ( ویژه نامه اسفند (شماره 2) 1390 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 120-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khademloo M, Alizade A, Hosseini H, Mohamadi A, Fakhar M. Health and pharmacy students' views about the use of e-learning systems and its related factors. J Mazandaran Univ Med Sci 2012; 21 (2) :117-120
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-2117-fa.html
خادملو محمد، علیزاده احد، حسینی هادی، محمدی اکبر، فخار مهدی. دیدگاه دانشجویان بهداشت و داروسازی درباره کاربرد نظام یادگیری الکترونیکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1390; 21 (2) :117-120

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-2117-fa.html


چکیده:   (9470 مشاهده)
زمینه و هدف: در چند سال اخیر، کاربرد فناوریهای بر خط(آنلاین) در آموزش، فرصت هایی برای استفاده از شیوه های نوین یادگیری و روشهای مؤثر آموزش فراهم آورده است. این پدیده بر روی آموزش تاثیر گذاشته و به گسترش وسیع فرصت یادگیری، دسترسی به منابع آموزشی و تسهیل فرایند تربیت کمک کرده است. یادگیری الکترونیکی استفاده از فناوری شبکه به منظور طراحی، تحویل درس و اجرای محیط آموزشی با هدف تحقق و استمرار یادگیری می باشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت و داروسازی درباره کاربرد نظام یادگیری الکترونیکی وعوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1390بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی و حجم نمونه 262نفر بر روی دانشجویان دانشکده بهداشت و دانشکده داروسازی انجام گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد شده داوکینز و همکاران بوده که شامل 26 سوال بر پایه مقیاس پنجگانه لیکرت‌ و در شش بعد (دسترسی به تکنولوژی، ارتباطات پیوسته، انگیزش، یادگیری از طریق رسانه ها، گفتگوی گروهی اینترنتی و موفقیت در یادگیری الکترونیکی) بود. یافته ها: دانشجویان دانشکده بهداشت دیدگاه مثبتی در رابطه با تمام ابعاد یادگیری الکترونیکی (دسترسی به تکنولوژی، ارتباطات پیوسته، انگیزش، یادگیری از طریق رسانه ها، گفتگوی گروهی اینترنتی و موفقیت در یادگیری الکترونیکی) داشتند و دانشجویان دانشکده داروسازی نسبت به 3 بعد دسترسی به تکنولوژی، ارتباطات پیوسته و موفقیت در یادگیری الکترونیکی بیشترین نظر مثبت را داشتند در حالی که نسبت به 3 بعد انگیزش، یادگیری از طریق رسانه ها و گفتگوی گروهی اینترنتی کمترین نظر مثبت را داشتند. یافته های جانبی نیز حاکی از آن بود که متغیرهای تعدیل کننده سن، جنس و مقطع تحصیلی با ابعاد یادگیری الکترونیکی در سطح 5 درصد خطا رابطه ی معنی داری داشت(05/0≥ p). نتیجه گیری : با توجه به یافته های حاصل و دیدگاه مثبت دانشجویان دانشکده بهداشت و داروسازی نسبت به یادگیری الکترونیکی می‌توان نتیجه گرفت که دانشجویان دانشکده بهداشت و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مازندران آمادگی نسبتاً قابل قبولی برای اجرای نظام یادگیری الکترونیکی دارند.
متن کامل [PDF 190 kb]   (2619 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb