دوره 35، شماره 245 - ( خرداد 1404 )                   جلد 35 شماره 245 صفحات 43-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oroji T, Vesali-Monfared E, Mohagheg B, Ghafari M E, Aligol M. Investigating the Effect of an Educational Intervention Based on the Transtheoretical Model on Smoking Behavior Among Men Attending Comprehensive Health Service Centers in Qom. J Mazandaran Univ Med Sci 2025; 35 (245) :30-43
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21540-fa.html
اروجی طاهر، وصالی منفرد احسان، محقق بهرام، غفاری محمد ابراهیم، علی گل محمد. بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل فرانظریه ای بر رفتار سیگار کشیدن در مردان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1404; 35 (245) :30-43

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21540-fa.html


چکیده:   (85 مشاهده)
سابقه و هدف: افراد در مراحل مختلف رفتار ترک سیگار قرار دارند و میزان آمادگی آنها برای تغییر رفتار متفاوت میباشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل فرانظریه ای بر رفتار سیگار کشیدن در مردان سیگاری شهر قم، انجام پذیرفت.
مواد و روش ها: پژوهش مداخلهای حاضر، در بین مردان سیگاری 30 تا 60 سال و مراجعهکننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهر قم در سال 1402 انجام شد. نمونهگیری با روش نمونهگیری در دسترس، با احتساب 10 درصد ریزش برابر با 55 نفر برای هر گروه مداخله و کنترل که بهصورت تصادفی(جهت تصادفی سازی افراد در دو گروه از روش بلوکهای جایگشتی 4 تایی (Permuted block randomization)، بهدست آمد. پس از تکمیل پرسشنامههای پیش آزمون، شش جلسه آموزشی 45 دقیقه به روش سخنرانی، پرسش و پاسخ و بارش افکار انجام شد. دو ماه پس از مداخله آموزشی مرحله پس آزمون انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی، فراوانی، درصد فراوانی و میانگین و انحراف معیار آزمونهای توصیفی و استنباطی و آزمونهای کای اسکوئر، t-مستقل، t-زوجی استفاده شد. سطح معنیداری کمتر از 05/0 بود.
یافتهها: میانگین سن شرکتکنندگان 7/6±39/6 سال بود. بعد از مداخله آموزشی، میانگین نمره رفتار سیگار کشیدن در گروه آزمون بهصورت معنیدار نسبت به قبل از مداخله، کاهش یافته بود (0/001P<، قبل مداخله 1/9±9/4، بعد از مداخله 1/3±8/04). میانگین نمره سازه مراحل تغییر، سازه فرآیندهای تغییر در گروه آزمون بعد از آموزش به صورت معنادار نسبت به قبل از مداخله، افزایش یافته بود (0/001P<، 7/3±73/05). میانگین نمره سازه وسوسه، نیز بعد از آموزش درگروه آزمون، کاهش آماری معنیداری مشاهده شد (0/001p<،5/1±29/2).
استنتاج: مداخلات آموزشی مبتنی بر مدل فرانظریهای همراه با آموزش مهارتهای مقابلهای و مشاوره فردی میتواند در مراحل تغییر، تصمیمگیری، وسوسه انگیزی و ترک سیگار کشیدن تاثیر گذار باشد.

 
متن کامل [PDF 822 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb