Jodaki K, Fatehi R, Hasani S A, Esmaeelzadeh N, Barzegari S. The Relationship Between Professional Nursing Image and Self-Esteem with Clinical Competence Among Nursing Students in the Internship Stage at Mazandaran University of Medical Sciences in 2023. J Mazandaran Univ Med Sci 2025; 35 (250) :130-143
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21550-fa.html
جودکی کوروش، فاتحی رضا، حسنی سید علیرضا، اسماعیل زاده نگار، برزگری سعید. بررسی ارتباط بین تصویر حرفه پرستاری و عزت نفس با صلاحیت بالینی در دانشجویان پرستاری در عرصه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1402. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1404; 35 (250) :130-143
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21550-fa.html
چکیده: (46 مشاهده)
سابقه و هدف: فرایند کسب صلاحیت بالینی در پرستاران از آموزش دانشگاهی و تجربه در محیطهای بالینی آغاز میشود و تحت تأثیر عوامل فردی و حرفهای قرار دارد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین تصویر حرفه پرستاری و عزت نفس با صلاحیت بالینی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال ۱۴۰۲، انجام پذیرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی، به روش سرشماری بر روی ۱۴۸ دانشجوی پرستاری ترم هفتم و هشتم انجام شد. معیار ورود، حضور در عرصه و تمایل به مشارکت در پژوهش بود و معیار خروج شامل توقف تحصیل یا عدم رضایت به شرکت بود. دادهها از طریق پرسشنامههای تصویر حرفه پرستاری، عزت نفس و خود ارزیابی صلاحیت بالینی گردآوری و با نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین سنی شرکتکنندگان 22/1 ± 24/22 سال بود و 51/4 درصد زن و 83/8 درصد مجرد بودند. میانگین نمره صلاحیت بالینی 24/66±183/54، تصویر حرفه پرستاری5/91± 76/47 و عزت نفس4/56 ± 19/02 به دست آمد. بیشترین صلاحیت بالینی در بعد اخلاقی (6/96±50/66) و کمترین در بعد ایمنی (4/64±25/52 مشاهده شد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد جنسیت زن (0/001< P، 0/427= β)، تصویر حرفهای مثبتتر(0/10= P، 0/184= β) عزت نفس بالاتر(0/001< P، 0/036= β)، ترم تحصیلی بالاتر (0/004= P، 0/190= β)، داشتن بستگان پرستار(0/026= P، 0/179= β) و سطح درآمد متوسط (0/001= P، 0/328= β) و بالا (0/005= P، 0/253= β) پیشبینی کننده صلاحیت بالینی بالاتر بودند؛ در حالیکه تحصیلات پایین پدر با صلاحیت بالینی کمتر همراه بود (0/04= P، 0/256= β). مدل رگرسیونی توانست 63/1 درصد تغییرات صلاحیت بالینی را تبیین کند.
استنتاج: یافتهها نشان داد صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری تحت تأثیر تصویر حرفهای، عزتنفس و برخی عوامل جمعیت شناختی قرار دارد. ارتقای تصویر ذهنی مثبت از حرفه پرستاری، تقویت عزت نفس و توجه به ویژگیهای فردی و خانوادگی میتواند به بهبود صلاحیت بالینی و ارتقای کیفیت آموزش پرستاری منجر شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
پرستاری