دوره 35، شماره 249 - ( مهر 1404 )                   جلد 35 شماره 249 صفحات 100-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Goldani Moghaddam F, Peyman N, Charoghchian Khorasani E. Obstacles and Challenges of Health Education from the Perspective of Health Workers in Birjand, Iran: A Qualitative Content Analysis Study. J Mazandaran Univ Med Sci 2025; 35 (249) :95-100
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21706-fa.html
گلدانی مقدم فاطمه، پیمان نوشین، چارقچیان خراسانی الهام. موانع و چالش‌های آموزش بهداشت از دیدگاه کارکنان بهداشتی شهر بیرجند: یک مطالعه تحلیل محتوا کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1404; 35 (249) :95-100

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21706-fa.html


چکیده:   (17 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش بهداشت در ایران با چالش‌ها و موانع متعددی روبرو است که بر کیفیت و اثربخشی آن تأثیر می‌گذارد. شناسایی و رفع این موانع می‌تواند منجر به ارتقای وضعیت موجود شود. لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین موانع و چالش‌های آموزش بهداشت از دیدگاه کارکنان بهداشتی شهر بیرجند، انجام پذیرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است که در آن ۱۲ نفر از کارکنان سیستم بهداشتی درمانی بیرجند در پاییز 1402 به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و نظرات آن‌ها درباره موانع و چالش‌های آموزش بهداشت بررسی شده است. مصاحبه‌های نیمه‌ ساختار یافته به صورت حضوری انجام و تا زمان اشباع داده‌ها ادامه یافت. میانگین مدت زمان مصاحبه‌ها 30 دقیقه بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از الگـوی آنـالیز قیاسی الـو و کینگاس استفاده شد.
یافتهها: در این مطالعه ۲۶ کد در 17 زیر طبقه فرعی، ۶ طبقه فرعی شامل ضعف در سیاستگذاری و مدیریت، عوامل مرتبط با کارکنان، عوامل مرتبط با مراجعین، ضعف در همکاری با سایر ارگانها، ضعف در برنامهها و ضعف در زیرساختها و در 2 طبقه اصلی موانع انسانی و موانع غیر انسانی دسته‌بندی شدند.
استنتاج: نتایج مطالعه نشان ‌دهنده ضعف‌ها و چالش‌های مهم انسانی و غیر انسانی در آموزش بهداشت است. ضروری است با توجه به چند بعدی بودن موانع آموزش بهداشت، جهت ارتقاء آن، برنامه‌ای جامع و هماهنگ در سطوح مختلف سیاست‌گذاری تدوین گردد که با مشارکت فعال ذینفعان برنامه (مدیران، کارشناسان و اعضای جامعه) به رفع چالش‌های موجود بر سر راه آموزش بهداشت بپردازد. تاثیر این برنامه بر جامعه طی ارزشیابی‌های مستمر در سطوح مختلف نظام سلامت بررسی شود. 
متن کامل [PDF 411 kb]   (7 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb