دوره 35، شماره 250 - ( آبان 1404 )                   جلد 35 شماره 250 صفحات 173-163 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehtabari Y, khonakdar K, Fendereski A, Talebi Ghadicolaei H, Bozorgi F, Yaghubi T, et al . Epidemiological Trend and Factors Affecting Traffic Accidents Missions in Emergency Medical Services of Mazandaran University of Medical Sciences over 3 Years (2021-2024). J Mazandaran Univ Med Sci 2025; 35 (250) :163-173
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21800-fa.html
صالح طبری یحیی، خنک دار کیمیا، فندرسکی افسانه، طالبی قادیکلائی حسن، بزرگی فرزاد، یعقوبی طاهره، و همکاران. و همکاران.. تحلیل اپیدمیولوژیک تصادفات ترافیکی: روند مصدومیت‌ها، الگوی فوت و عوامل خطر مرتبط در موارد امدادرسانی شده توسط اورژانس پیش ‌بیمارستانی مازندران (۱۴۰۰-۱۴۰۲). مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1404; 35 (250) :163-173

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-21800-fa.html


چکیده:   (42 مشاهده)
سابقه و هدف: آسیبهای ناشی از حوادث ترافیکی جادهای یک چالش بهداشت عمومی جهانی است، مطالعه حاضر با هدف تعیین روند اپیدمیولوژیک و عوامل مؤثر بر انواع حوادث ترافیکی امداد رسانی‌ شده در حوزه اورژانس پیش ‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی بازه زمانی تیر 1400 تا پایان دی 1402، انجام پذیرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی (توصیفی تحلیلی)، در حوزه اورژانس پیش ‌بیمارستانی پزشکی مازندران در بازه زمانی تیر ماه 1400 الی دی 1402، انجام شد. متغیرهای تحت بررسی شامل زمان (ماه و سال)، سن، جنسیت، وضعیت مصدوم، ساعت دریافت ماموریت و وضعیت فوت بود. مقایسه گروه ها با استفاده از آزمون کای دو و بررسی روند با استفاده از سری های زمانی خود همبسته انجام شد. در نهایت عوامل مرتبط با فوت مصدومان با استفاده از رگرسیون لجستیک مشخص شد.
یافتهها: در این مطالعه اطلاعات مربوط به 83973 ماموریت اورژانس مازندران در بازه زمانی مورد نظر، جمع‌آوری و بررسی شد. از مجموع این ماموریت‌ها، 62316 نفر از قربانیان مرد (2/74 درصد) و مابقی، زن بودند. میانگین سنی مصدومان 02/32 سال بود. بیش‌ترین میزان ماموریت مربوط به گروه سنی جوان 17 تا 39 سال (5/48 درصد) و کم‌ترین فراوانی در افراد 85 سال و بالاتر (2/0 درصد) مشاهده شد. نتایج مطالعه نشان داد تعداد موارد مصدومیت و مرگ و میر ناشی از آن طی بازه زمانی مورد بررسی روند صعودی داشت. مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی با جنسیت مرد، سن بالاتر، وقوع حوادث در نیمه ‌شب (24 تا 6 صبح)، وضعیت بیمار (سرنشینان خودرو) ارتباط مستقیم داشت.
استنتاج: حوادث ترافیکی در این منطقه همچنان یک مشکل جدی بهداشت عمومی است که نیاز به توجه ویژه دارد. اجرای مداخلات پیشگیرانه هدفمند برای کاهش مرگ و میر در گروه‌های پرخطر (مردان جوان، رانندگان خودرو و موتورسیکلت) و در زمان‌های پرخطر (شب‌ها، تابستان) ضروری است.

 
متن کامل [PDF 804 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb