Pourghane P, Hosseini M, Mohammadi F, Ahmadi F, Tabari R. Patient's Perception of Cardiac Rehabilitation after Coronary Artery Bypass Graft (CABG): A Qualitative Study. J Mazandaran Univ Med Sci 2013; 23 (106) :61-76
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-2196-fa.html
پورقانع پرند، حسینی محمدعلی، محمدی فرحناز، احمدی فضل الله، تبری رسول. درک بیماران از توانبخشی قلبی بعد از عمل جراحی پیوند عروق کرونر قلب: یک تحقیق کیفی . مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1392; 23 (106) :61-76
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-2196-fa.html
چکیده: (13127 مشاهده)
سابقه و هدف: توانبخشی قلبی یک راهکار مؤثر جهت کاهش عوارض ناشی از عمل جراحی پیوند عروق کرونر قلب میباشد. هدف از تحقیق حاضر، آگاهی از درک عمیق بیماران بعد از عمل جراحی پیوند عروق کرونر قلب از برنامه توانبخشی قلبی جهت شناخت دقیقتر این برنامهها، تقویت موارد مثبت و حذف، یا کاهش موارد منفی، به منظور اثربخشی هر چه بیشتر این برنامه بود.
مواد و روشها: این مطالعه، یک تحقیق آنالیز محتوای کیفی قراردادی بود. نمونههای تحقیق، 19 بیماری بودند که بعد از عمل جراحی باز عروق کرونر قلب، در برنامههای مرکز توانبخشی قلبی استان گیلان شرکت نموده بودند. روش انتخاب نمونهها، نمونهگیری مبتنی بر هدف و روش جمعآوری اطلاعات، مصاحبههای نیمه ساختارمند بود. فرایند تحلیل دادهها با توجه به مراحل پیشنهادی Graneheim و Lundman انجام شد. صحت علمی و استحکام دادهها، بررسی شد و موازین اخلاقی تحقیق، رعایت گردید.
یافتهها: نتایج آنالیز دادهها، به صورت چهار طبقه اصلی و یازده زیر طبقه، تعیین و بر اساس ماهیت، به صورت مفهومی و انتزاعی نامگذاری گردید. طبقات شامل «تنش تشخیص بیماری» با زیر طبقات ترس از عمل جراحی و مرگ، تشویش ناتوانی بعد از عمل و هزینه بالای درمان؛ «در جستجوی تطابق» با زیر طبقات حمایت خانواده، تمایل به توانمندی و باورهای مذهبی- اعتقادی؛ «باز تنظیم زندگی» با زیر طبقات ارتقای شایستگی فیزیکی، امید به زندگی و بازگشت به اجتماع و «عوامل مؤثر بر شرکت در توانبخشی قلبی» با زیر طبقات موانع شرکت در توانبخشی قلبی و تسهیل گرهای شرکت در توانبخشی قلبی بود.
استنتاج: بر اساس درک بیماران که بیانگر ارتقای شایستگی فیزیکی، امید به زندگی و بازگشت به اجتماع بود، اهمیت این برنامه و فراهم آوردن شرایط مطلوب جهت تسهیل شرکت بیماران، محرز میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
آموزش پرستاری