چکیده: (9561 مشاهده)
سابقه و هدف: توجه معطوف به خود مشخصه اصلی در اضطراب اجتماعی میباشد. مدل کارکرد اجرایی خود نظمبخش بر اهمیت کاهش توجه معطوف به خود غیر قابل کنترل در درمان اختلالات تأکید میکند. برای این هدف، Wells درمان آموزش توجه (Attention training technique یا ATT) را به منظور تعدیل حوزههای توجه که در تداوم آسیبپذیری عاطفی مهم هستند، طراحی کرد. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر ATT در کاهش توجه معطوف به خود و اضطراب اجتماعی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی بود.
مواد و روشها: تعداد 184 شرکتکننده با توجه به نمرهایی که در پرسشنامه اضطراب اجتماعی و افسردگی Beck کسب کرده بودند، غربال شدند. سپس، 34 شرکتکننده خارجشده از غربال، یک متن را در مقابل دو بزرگسال غریبه خواندند و سپس به پرسشنامه کانون توجه پاسخ دادند. در نهایت 16 شرکتکننده با توجه معطوف به خود بالا از غربال دوم انتخاب شدند. شرکتکنندهها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه ATT دریافت کرد. بعد از جلسه چهارم، جلسه هشتم و 1 ماه بعد از آموزش هر دو گروه به پرسشنامههای اضطراب اجتماعی و کانون توجه پاسخ دادند.
یافتهها: گروه آزمایش کاهش معنیداری در اضطراب اجتماعی و توجه معطوف به خود در طی آموزش و پیگیری 1 ماهه نشان دادند.
استنتاج: شواهد حاکی از این است که اضطراب میتواند از طریق دستکاری توجه بدون به کارگیری تکنیکهای شناختی- رفتاری به طور دیرپایی اصلاح شود. پیشنهاد میشود مطالعات بعدی به سایر مکانیسمهای تغییر، توجه داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روانشناسی