Delshad M H, Hidarnia A, Niknam S. Psychometric measure continuous variables preventive behaviors of hepatitis B virus infection in health care workers. J Mazandaran Univ Med Sci 2014; 23 (109) :71-82
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3207-fa.html
دلشاد محمد حسین، حیدرنیا علیرضا، نیکنامی شمس الدین. بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش متغیرهای تداوم رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ناشی از ویروس هپاتیت ب در کارکنان خدمات بهداشتی درمانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1392; 23 (109) :71-82
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3207-fa.html
چکیده: (9382 مشاهده)
سابقه و هدف: لزوم اندازهگیری تداوم رفتارهای پیشگیری کننده، مورد تأکید پژوهشگران عرصه سلامت قرار دارد. حصول چنین هدفی مستلزم به کارگیری ابزاری برخوردار از روایی و پایایی مناسب در متون علمی است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی درسال 1392 با روش نمونهگیری تصادفی دو مرحله ای برروی 135 نفر از کارکنان مرکز بهداشت شرق تهران انجام شد. از طریق بررسی روایی صوری کیفی و کمی، محاسبۀ نسبت و شاخص روایی محتوای ابزار، با قضاوت کیفی یک پانل 14 نفره از خبرگان و روایی سازه با فاکتور آنالیز اکتشافی تأییدی و پایایی با تعیین توافق درونی (ضریب آلفای کرونباخ ) و روشهای بازآزمایی، تخمین و مورد تأیید قرار گرفت.
یافتهها: از کل 50 گویۀ اولیه، 3 گویه اصلاح و 5 گویه حذف و پس از محاسبۀ شاخص امتیاز تأثیر آیتم (با مقادیر بالاتر از 5/1) با CVI بیشتر از 70/0 و CVR بالاتر از80/0، نهایتاً به تعداد 45 مورد کاهش یافتند. تحلیل عامل اکتشافی با چرخش واریماکس، 3 عامل را با مقدار ایگن بیشتراز یک ایجاد کرد که قادر به پیش بینی 52/74 درصد از تغییرات کل ابزار بود. تحلیل عاملی تأییدی برازش قابل قبولی را برای مدل 3 عاملی با 3 دامنه نشان داد. زیرشاخهها همگنی خوبی را نشان دادند به طوری که میانگین همبستگی بین سؤالی بیشتر از 35/0 بود (001/0p<). پایایی کل ابزار با محاسبۀ آلفای کرونباخ برابر 83/0 تأیید شد و نتایج آزمون بازآزمون نشان دهنده ثبات پرسشنامه و گویههای آن بود.
استنتاج: نتایج این مطالعه، شواهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار را فراهم نمود و میتواند در توسعه ابزار برای مقاصد تحقیقاتی، آموزشی و عملی در کارکنان سلامت، مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد. کیفیت روانسنجی، ابزار نیز راضیکننده بود. البته محدودیتهای روش شناسی باید در توسعه بیشتر پرسش نامه مدنظر قرارگیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روانشناسی